Straf, het mekka van de Belgische mountainbiker en er bestaat nog geen topic over.
Normaal gezien heb ik het niet zo begrepen op "massa hysterie"-dingen, ik moet echter toegeven dat ze in Houffalize echter wel enkele pareltjes van routes hebben. Ze profileren zich al enkele jaren als "the place to be" qua mountainbiken, awel ze doen dat niet slecht. Afgelopen zaterdag zijn we (Serge, ik, Bert en Sylvie) nog eens afgezakt naar Houffa. Vorig jaar in de zomer hadden wel hier al eens komen spelen. Eigenlijk stond de ronde van Vlaanderen op het programma dit weekend, het mooie weer van de afgelopen week en enkele andere minder rationele dingen zorgden er echter voor dat we de lokroep van een Ardennenritje niet konden weerstaan.
's Morgens rond 9u00 afgesproken om naar ginder te bollen. Dit is eigenlijk het enigste nadeel. Vanuit A'pen ben je toch vlug 1,5 uur onderweg om een 190km verder een beetje te gaan fietsen. We hadden echter de ganse dag een fijn zonnetje en het parcours lag er super bij. Wij zijn gestart met de rode route 4, als ik me niet vergis zijn het er in totaal 6. Deze rode route is een 35km lang en is niet al te technisch maar bevat wel enkele stevige klimmetjes. Buiten enkele natte plekken, meestal naast een riviertje en enkele paadjes die door bosbouwers kapot werden gereden, was het er kurk droog. Daarna hebben we de gele route gereden, dit is een vlamparcours van 18km. Je start altijd aan het VVV-kantoor in het centrum. Op de gele route komt er na de start (achter Fosse d'Outh) waar je efkes iets heel technisch krijgt voorgeschoteld, niets spannends. Je vertrekt en komt terug over hetzelfde pad. Als afsluiter reden we de groene, nummerke weet ik niet meer. Dit is een super parcours. Er zitten enkele lange hellingen in afgewisseld met kortere mega-steile. Deze route vraagt de nodige aandacht, zowel op gebied van kracht / conditie maar ook qua concentratie. Het is veeleisend maar qua uitzicht, omgeving is het echt bangelijk. Het laatste stuk is een afdaling die ook in de Houffamarathon zit op het eind en in de wereldbeker.
Wij hadden 73km en iets minder dan 4u gespeeld, een pizza'ke later zat ik moe maar voldaan in de auto richting Deurne... mmmm ... ze voorspellen nog de ganse week mooi weer. Ik denk dat we volgende week nog eens in de dArdennen gaan spelen.
Oh ja, blijkbaar hebben ze de nodige pijltjes vernieuwd en bijgezet. Het is bijna onmogelijk om fout te rijden.
Op deze website vind je nog wat info, ik twijfel echter aan de accuraatheid. De laatste route die we reden was 21km lang en die staat er niet bij.
Link;
http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=31