Auteur Topic: klimtraining  (gelezen 21396 keer)

swelke

• 4Bikers Member
klimtraining
« Gepost op: 27 april 2007 - 20:42 »
hallo zoals de titel al doet vermoeden heb ik dus een vraagje over klimmen ,
meer bepaald over een klimparcour !ik probeer om me nader uit te leggen.
als laatste voorbereiding op de lcmt, zou ik op 13 mei naar de ardennen trekken om zo nog een beetje "fine tunning" te doen aan de beentjes
wat wil zeggen: niet meer trainen op kracht, maar lange klims op souplesse rijden alla lance armstrong.
de vraag is nu waar doe ik dit het best! mag ook een parcour op de weg zijn en ik zou me willen bezighouden voor 4tot 6 uur 
dus de ervaren rotten van de ardennen laat u horen zou ik zeggen
ps hoe meer zielen hoe meer vreugd !!!ik bedoel hiermee als er nog mensen zijn ?dan kunnen we mischien afspreken
ps 2 het is niet me bedoeling om te vlammen en te racen maar eerder om te genieten tss de klims (ext rijden)en intensief klimmen

met sportieve groet
en hopelijk kan er me iemand helpen  :hail:

Serge

• 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2007 - 21:43 »
Bekijk dit eens,

http://www.klimroutes.nl/

Ik heb den donderdag nog route de legendes gereden, mooie lange klimmen, ideaal.
Je moet maar eens kijken op de site, er staan routes genoeg op.

Serge.

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2007 - 23:41 »
Of je gaat tot in La Roche-en-Ardenne, je parkeert je auto in het centrum en vandaar kun je het parcours van de "Velomediane" volgen.
Er zijn 2 lussen, een naar het zuid (72km) en een naar het noord (+/- 100km). Je moet gewoon de gele pijlen op de weg volgen. Die blijven jaar na jaar goed duidelijk op de weg geverft ( met een "Criq" of zo onderaan, denk ik).
Tussen de twee lussen kun je gemakkelijk in La Roche stopen en bevoorraden en opnieuw op de fiets kruipen.
Zo kun je wat klimkilometers vreten.  Ga maar eerst op de website kijken :

http://www.velomediane.com/parcours_velo.html

je zal daar alles vinden, parcoursmap, hellingen, ... 't is handig om rustig op de weg te trainen.
Beter eerst naar het zuid en dan naar het noord. Waarom ? zoniet moet je direkt met de "col de Haussire"  starten, aan de kerk rechts in La Roche (363 punten Cotacol, nr 1 in de rangschikking...) :shocked:
Een beetje het zelfde als een maaltijd met hoofdgerecht beginnen, moeilijk te verteren...    :P
Allways look on the bright side of life !

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
klimtraining
« Reactie #3 Gepost op: 28 april 2007 - 06:49 »
Of je gaat tot in La Roche-en-Ardenne, je parkeert je auto in het centrum en vandaar kun je het parcours van de "Velomediane" volgen.
Er zijn 2 lussen, een naar het zuid (72km) en een naar het noord (+/- 100km). Je moet gewoon de gele pijlen op de weg volgen. Die blijven jaar na jaar goed duidelijk op de weg geverft ( met een "Criq" of zo onderaan, denk ik).
Tussen de twee lussen kun je gemakkelijk in La Roche stopen en bevoorraden en opnieuw op de fiets kruipen.

je zal daar alles vinden, parcoursmap, hellingen, ... 't is handig om rustig op de weg te trainen.
Beter eerst naar het zuid en dan naar het noord. Waarom ? zoniet moet je direkt met de "col de Haussire"  starten, aan de kerk rechts in La Roche (363 punten Cotacol, nr 1 in de rangschikking...) :shocked:
Een beetje het zelfde als een maaltijd met hoofdgerecht beginnen, moeilijk te verteren...    :P
Inderdaad mooie training.  Zwaar, maar je komt 3 keer terug in La Roche.  Je kan dus veel eten in de auto laten.

Bepijling is een gele pijl met C C (aan de linkse kant een C, aan de rechtse kant een C).

Over het parcours zit je een beetje fout denk ik.  Eerst is er een lusje naar het zuiden van 20km.  Vertrek grote baan richting Beausaint.  Dan kom je even (net niet) in La Roche voor de klim naar Hives.  Je rijdt dan een lus richting Bertogne en Compogne en rijdt terug via de côte de Maboge (= muur!).  Dan kom je terug door La Roche voor de laatste (en grootste) lus die vertrekt langs de Col de Haussire.  Dan in grote lijnen richting Samrée, Odeigne, Erezée, Beffe.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #4 Gepost op: 28 april 2007 - 10:17 »
Het is ook echt niet altijd nodig om een verre verplaatsing te doen om je klimtrainingen te kunnen afwerken.

Een goede puist dicht bij huis is al voldoende, ik ben deze week zo op en Kluis gaan trainen 38km - 900hm - 2u20 gereden.
Gewoon wat spelen in dat bos de hele tijd overal op en af. Zo verleg ik zowel mijn grenzen voor het afdalen als dat ik mijn beenspieren train. Dat zijn niet veel kilometers, maar daar mag je ook niet naar kijken als je met dit soort trainingen bezig bent.

En wat ik nodig heb om goed bergop te komen is enkele bezoekjes aan de fitness om mijn spiervolume te laten toenemen.
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Berthold

• Albert
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #5 Gepost op: 28 april 2007 - 17:37 »

Inderdaad mooie training.  Zwaar, maar je komt 3 keer terug in La Roche.  Je kan dus veel eten in de auto laten.

Bepijling is een gele pijl met C C (aan de linkse kant een C, aan de rechtse kant een C).

Over het parcours zit je een beetje fout denk ik.  Eerst is er een lusje naar het zuiden van 20km.  Vertrek grote baan richting Beausaint.  Dan kom je even (net niet) in La Roche voor de klim naar Hives.  Je rijdt dan een lus richting Bertogne en Compogne en rijdt terug via de côte de Maboge (= muur!).  Dan kom je terug door La Roche voor de laatste (en grootste) lus die vertrekt langs de Col de Haussire.  Dan in grote lijnen richting Samrée, Odeigne, Erezée, Beffe.

Ja, je hebt heelemaal gelijk, maar 't is wel lang geleden...voor de bepijling zag ik nog iets met een c, meer niet daarom dacht ik aan Cric.
De eerste stuk via Beausaint dan terug om Hives is maar "een Mise en Bouche", een opwarming, geen echt lus.
En ja, de côte de Beffe was ik ook vergeten, een lekkernij .... en zeker na 140 km... allez goed training.
Allways look on the bright side of life !

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
klimtraining
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2007 - 22:59 »
hallo zoals de titel al doet vermoeden heb ik dus een vraagje over klimmen ,
meer bepaald over een klimparcour !ik probeer om me nader uit te leggen.
als laatste voorbereiding op de lcmt, zou ik op 13 mei naar de ardennen trekken om zo nog een beetje "fine tunning" te doen aan de beentjes
wat wil zeggen: niet meer trainen op kracht, maar lange klims op souplesse rijden alla lance armstrong.
de vraag is nu waar doe ik dit het best! mag ook een parcour op de weg zijn en ik zou me willen bezighouden voor 4tot 6 uur 
dus de ervaren rotten van de ardennen laat u horen zou ik zeggen
ps hoe meer zielen hoe meer vreugd !!!ik bedoel hiermee als er nog mensen zijn ?dan kunnen we mischien afspreken
ps 2 het is niet me bedoeling om te vlammen en te racen maar eerder om te genieten tss de klims (ext rijden)en intensief klimmen

met sportieve groet
en hopelijk kan er me iemand helpen  :hail:
De vraag is of je je klimcapaciteiten gaat fine-tunen door lange trainingen te doen met veel te klimmen op souplesse... Ik verklaar mij nader.
Je hebt waarschijnlijk al een basis aan klimtechniek en conditie op dit moment en trainingen om die basis te gaan verhogen zijn nu echt wel niet meer efficient. Je hebt snelheid en kracht nodig om je die extra "push" te geven die ervoor zal zorgen dat je tijdens de LCMT soepel en met reserve alles kunt verwerken.

Fine-tuning = tapering = hoge intensiteit met voldoende rust en lage trainingsvolume.

Ik stel voor om nog een tweetal (of 3) korte en intensieve MTB trainingen te doen waar je qua klimmen tot het uiterste wordt gedreven (met tussenin voldoende recuperatie hé). Waar.. bwah Houffalize is hot op dit moment. ;)
The Tiger became a Leopard...

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2007 - 12:42 »
op souplesse klimmen is goed voor de langere beklimmingen, maar vergis je niet, daar komt zowiezo kracht bij te kijken, vandaar de term kracht-souplesse. dit is eveneens van toepassing bij tijdrijden, vandaar dat de betere tourrijders in beide disciplines uitblinken.

Bij MTB ligt het wat anders, het parcours is veel variërender, je hebt geen beklimmingen van 25km en ze zijn stijler. Je zal dus zowiezo meer kracht dan souplesse nodig hebben.

bon wat ik doe is misschien vreemd, maar het werkt wel: interval/weerstand trainingen op vlakke onverharde paden (wegens het ontbreken van hellingen in mijn buurt)
  | 15 min opwarmen
  | 6 x
  |  => 10 min aan hoge hartslag (boven overslagpols), vrij zware versnelling maar toch hoog trapritme (> 90tpm)
  |  => 10 min recup lagere versnelling hoog trapritme
  | 15 min losrijden
je moet wel in elke interval dezelfde intensiteit kunnen halen anders ben je te vlug gestart

eingenlijk moet je dat enkele weken na een opbouwen en na drie weken een relatieve rustperiode inlassen. de week voor de lcmt geen dergelijke trainingen meer doen en na zo'n training steeds een recup training inlassen (1U tot 1u30 soepel losrijden)

lijkt eigenlijk op de aanpak voorgesteld door Jefke maar dan op 't vlakke. Met dergelijke training ga je ook je recuperatie bevorderen. eveneens goed voor de lcmt.

Allez success ermee

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
klimtraining
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2007 - 14:23 »
Persoonlijk heb ik het nodig om met de andere positie op je fiets dat klimmen veroorzaakt te trainen. Een simulatie van de weerstand is voor mij niet voldoende, ik heb ook het verleggen van het zwaartepunt en de bijhorende andere werking van spieren nodig.

Het klimgevoel is bij de één al belangrijker dan bij de ander hé. ;)
The Tiger became a Leopard...

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
klimtraining
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2007 - 20:29 »
Het is ook echt niet altijd nodig om een verre verplaatsing te doen om je klimtrainingen te kunnen afwerken.
Hangt er vanaf waar je woont.
De eerste helling van meer dan 3 hoogtemeter ligt op 50km van m'n deur.  Een trainingske duurt dus minstens meer dan 100km...

Voor explosiviteit heb ik een onroad tochtje over een brug of 15.
Voor lange klimmen rij ik gewoon veel alleen windop richting en in Holland.  Trainen op klimmen van langer dan een uur doe ik gewoon wanneer er veel wind staat op de Oesterdam, Europabrug, Philipsdam, ... .
Natuurlijk trek ik het liefst naar de Ardennen, offroad.

En al zeg ik het zelf: voor iemand die in de Noorderkempen woont klim ik toch meer dan behoorlijk.

mtbhurricane

• 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2007 - 20:42 »
De eerste helling van meer dan 3 hoogtemeter ligt op 50km van m'n deur.  Een trainingske duurt dus minstens meer dan 100km...

Dat bedoel ik juist met niet ver, voor mij is de Kluis ook ca. 50km maar dat is dicht i.v.m. de ardennen hé  ;)

En als ik een zuivere klimtraining wil, rij ik tot op 10km van de Kluis met de auto vanaf daar begin ik mijn training. Kan ik 2 a 3u bergop, bergaf rijden  :grin:
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2007 - 13:10 door mtbhurricane »
Ik heb tot nog toe 28 keer een marathon gereden, maar ik heb veel vaker géén marathon gereden. Het is een rotgevoel om als je een marathonbiker bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen marathon te rijden!

Blubberduck

• 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2007 - 13:04 »

Dat bedoel ik juist met niet ver, voor mij is de Kluis ook ca. 50km maar dat is dicht i.v.m. de ardennen hé  ;)

En als ik een zuivere klimtraining wil, rij ik tot op 10km van de Kluis met de auto vanaf daar begin ik mijn training. Kan ik 2 a 3u bergop, bergaf rijden  :grin:

Je kan op "mijne Kluisberg" van langs verschillende zijden (9 ) toch constante klimmeters uithalen gaande van 1200 tot bijna 2km  lengte.
gewoon kwestie van "alle" paadjes te weten liggen hé.

1300 à 1500hm op +/- 50 km halen is zeer realistisch alleen al op de kluis!

greetz :cool:
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2007 - 13:11 door mtbhurricane »
I'm a longsome biker.....up to the end of....

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2007 - 13:17 »
Vraagske:Kan ik van een klimtraining spreken als ik bv,volgende week 'smorgens een uurke of twee over de Kampel rij,da's een bult(je) hier niet ver van bijons.Eene kant is langer en meer stevig vals plat,de andere kant is korter en steiler.De lengte weet ik niet juist,paar honderd meter mischien.Meer hebben wij hier niet,of aan de verbrandingsoven te Balgerhoeke,ewa korte knikskes en een ietwat langere helling.
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

XC-SjoerieMoerie

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • 4bikes
klimtraining
« Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2007 - 21:42 »
Ik ben totaal niet goed in het klimmen.. op de mountainbike valt het nog mee maar op de weg moet ik nog maar ne bult zien en ik word er granidoos afgereden..

Ik denk een te kort aan kracht in de benen?

Hoe kan ik dat best trainen? Ik woon in de vlakke kempen btw..

Oefeningen oefenen niet persé op de fiets te zijn

Kan een heel lange trap een paar keer op en af lopen bv helpen?
Stretch your legs

Wowtre

• Wouter Roose
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #14 Gepost op: 2 juni 2007 - 08:37 »
Ik ben totaal niet goed in het klimmen.. op de mountainbike valt het nog mee maar op de weg moet ik nog maar ne bult zien en ik word er granidoos afgereden..

Ik denk een te kort aan kracht in de benen?

Hoe kan ik dat best trainen? Ik woon in de vlakke kempen btw..

Oefeningen oefenen niet persé op de fiets te zijn

Kan een heel lange trap een paar keer op en af lopen bv helpen?

trappen klimmen zou idd helpen, allez een berggids (namaste) vertelde me dat MTB goed is voor klimmen omdat dat dezelfde spiergroepen activeert, dus anderson zal ook wel zeker

maar met gerichte fietstrainingen zal het wel meer effect hebben
lange klimmen => trainen zoals voor een tijdrit (vandaar dat tijdrijders goed zin in lange bergritten) hoge snelheid, hoge trapfrekwentie, lange intervallen net boven of volledige trainingen rond overslagpols
korte klimmen => trainen zoals voor een spurt (vandaar dat spurters goed zijn in de vlaamse klassiekers) korte intervallen op zwaar verzet aan max hartslag

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
klimtraining
« Reactie #15 Gepost op: 2 juni 2007 - 10:23 »
Trek naar de bergen of de ardennen en het klimmen zal wel komen :flower:

Dit is niet het moment om aspecifiek te gaan trainen, het enige resultaat zal zijn dat je vierkant begint te trappen en nog slechter omhoog gaat :$

Zoals wowtre aanhaalt: snel rijden aan een hoge trapfrequentie (liefst nog met slecht lopende, platte banden, wind op kop,....) komt tamelijk in de buurt van klimmen.

PS, De bergskes in de vlaamse ardennen nemen de meesten onder ons ook best op souplesse ;) Gewoon de snelheid er wat inhouden.
Af en toe voel je beneden zo iemand voobijvliegen, en halverwege de helling kom je die terug tegen :shocked:
Dan kan je nog beslissen om nog een paar tanden bij te steken en te versnellen. Zeker als er een paar hellingen achter mekaar komen moet je al een hoop reserve hebben om telkens omhoog te vliegen :applaus:

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
klimtraining
« Reactie #16 Gepost op: 2 juni 2007 - 11:12 »
Klimmen en klimmen zijn 2 verschillende begrippen  :o

Korte klimmen (dan heb je nog het verschil tussen pakweg een brug van enkele hm's en een Ardennenklim van 150hm of meer) train je het best door, jawel, in de Ardennen te rijden.  Of op het vlakke op interval te trainen.  Ik ben van de Kempen, voor doordeweekse trainingen heb ik een parcoursje met veel bruggen.

Lange klimmen (1000hm en meer) kan je ook bij ons in het vlakke trainen.  Niet door naar de Ardennen te rijden; daar zijn de klimmen te kort.  Maar wel door op een vlak parcours lang windop te rijden, ALLEEN.  Ik heb zo een toereke van thuis uit: naar Kalmthout, richting Bath (NL), de Europabrug, Grevelingendam, Philipsdam, Oesterdam en terug.  Ongeveer 220km.  Als je dat alleen doet met krachtige wind aan/in zee, heb je wel een goede klimtraining gehad, geloof me  :P

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #17 Gepost op: 2 juni 2007 - 13:55 »
Ik heb zo een toereke van thuis uit: naar Kalmthout, richting Bath (NL), de Europabrug, Grevelingendam, Philipsdam, Oesterdam en terug.  Ongeveer 220km.  Als je dat alleen doet met krachtige wind aan/in zee, heb je wel een goede klimtraining gehad, geloof me  :P
Sorry off topic:Maar Elias hij moet toch eens bij den dokter gaan hoor,volgens mij zijt ge verslaafd aan hééééééél lange ritten.Trainingske van 200+ :muur: :muur:  Maar chapeau zle,ge zijt ne krak!! :hail: :hail: :hail: 
Ik doe mijn "klimtrainingskes" in Kleit op den Kampel,daar enkele keren over,da voelt ge toch ook  :ohmygod:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
klimtraining
« Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2007 - 14:09 »
Ik heb zo een toereke van thuis uit: naar Kalmthout, richting Bath (NL), de Europabrug, Grevelingendam, Philipsdam, Oesterdam en terug.  Ongeveer 220km.  Als je dat alleen doet met krachtige wind aan/in zee, heb je wel een goede klimtraining gehad, geloof me  :P
Sorry off topic:Maar Elias hij moet toch eens bij den dokter gaan hoor,volgens mij zijt ge verslaafd aan hééééééél lange ritten.Trainingske van 200+ :muur: :muur:  Maar chapeau zle,ge zijt ne krak!! :hail: :hail: :hail: 
Ik doe mijn "klimtrainingskes" in Kleit op den Kampel,daar enkele keren over,da voelt ge toch ook  :ohmygod:
Awel, lees eens goed m'n bovenstaande post  ;)

Die lange tocht, dat is voor lange klimmen, en voor marathons in de Alpen.  Niet voor Ardennengerief.  Daar kan het goed zijn dat uw "klimtrainingske" beter is.

Maar idd, ik ben nogal ziekjes: heb het virus MARATHONITIS.  Opgelopen op m'n 13e toen ik m'n eerste marathon reed en alleen een onroad toereke van 220km deed  :huh: (en de laatste uren geen poot meer vooruit kon).
Morgen staat er weer iets leuk solo op het programma: met de NGI stafkaarten een janettentoereke uitgestippeld in dardennen van 215km en volgens de NGI software 6400hm.  Ik gok/hoop op een werkelijk van 4000 - 4600hm.

Dat zijn mijn training op de vakantie naar de Dolomieten.  De meesten zullen het raar vinden, maar in feite ben ik een slechte fietser.  Maar ik wordt echter wel beter naargelang de tijd en km's vorderen.  Zowel op een dag, als een langere periode.  Ik heb die kilometers écht nodig (maar heb er meestal geen tijd voor).
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2007 - 15:05 door Magura »

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
klimtraining
« Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2007 - 14:10 »
Awel en nu leest ge het enkel maar, je moet het ook eens doen.
Ik rij af en toe ook eens de richting uit van de bocht van Bath en omgeving.  Als de mussen van 't dak vallen door de hitte dan waait het daar nog steeds stevig, het is geen klimtraining maar wel rije, rije ... stoempe, stoempe dus je traint wel goed voor het zwaardere werk.