Auteur Topic: klimtraining  (gelezen 21450 keer)

XC-SjoerieMoerie

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • 4bikes
klimtraining
« Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2007 - 16:45 »
Ik ben totaal niet goed in het klimmen.. op de mountainbike valt het nog mee maar op de weg moet ik nog maar ne bult zien en ik word er granidoos afgereden..

Ik denk een te kort aan kracht in de benen?

Hoe kan ik dat best trainen? Ik woon in de vlakke kempen btw..

Oefeningen oefenen niet persé op de fiets te zijn

Kan een heel lange trap een paar keer op en af lopen bv helpen?

trappen klimmen zou idd helpen, allez een berggids (namaste) vertelde me dat MTB goed is voor klimmen omdat dat dezelfde spiergroepen activeert, dus anderson zal ook wel zeker

Moet ik onthouden, bedankt!

Trek naar de bergen of de ardennen en het klimmen zal wel komen :flower:

Daarom dat ik voor de hagelandse chrono op zaterdag ritjes op de baan van rond de 6u doe.. ten eerste om de lengte van die inspanning gewoon te worden en ten tweede dat die tochtjes zoals hageland classic dikwijls een parcour hebben met heuvels.

Dit is niet het moment om aspecifiek te gaan trainen, het enige resultaat zal zijn dat je vierkant begint te trappen en nog slechter omhoog gaat :$

Tis ook ni voor nu.. midden oktober ga de fiets aan den haak en in januari ga ik terug beginnen met basisconditie.. daarna wil ik mijn klimmen verbeteren

Zoals wowtre aanhaalt: snel rijden aan een hoge trapfrequentie (liefst nog met slecht lopende, platte banden, wind op kop,....) komt tamelijk in de buurt van klimmen.

Dat is juist het probleem.. op het vlakke met mtb banden heb ik geen probleem met souplesse rijden en kan zo wel een tempo van 30 – 34 aanhouden. De eerste meters van ne heuvel kan ik die souplesse wel aanhouden, maar even verder is het stampen, tik tandje minder, ff later weer stoempen, nog een tandje eraf.. aaaah souplesse ff later weer stoempen…

Korte klimmen (dan heb je nog het verschil tussen pakweg een brug van enkele hm's en een Ardennenklim van 150hm of meer) train je het best door, jawel, in de Ardennen te rijden.  Of op het vlakke op interval te trainen.  Ik ben van de Kempen, voor doordeweekse trainingen heb ik een parcoursje met veel bruggen.

Op vrijdag rijd ik een redelijk kort ritje van 35km met 7 bruggen in....

Lange klimmen (1000hm en meer) kan je ook bij ons in het vlakke trainen.  Niet door naar de Ardennen te rijden; daar zijn de klimmen te kort.  Maar wel door op een vlak parcours lang windop te rijden, ALLEEN.  Ik heb zo een toereke van thuis uit: naar Kalmthout, richting Bath (NL), de Europabrug, Grevelingendam, Philipsdam, Oesterdam en terug.  Ongeveer 220km.  Als je dat alleen doet met krachtige wind aan/in zee, heb je wel een goede klimtraining gehad, geloof me  :P

Ik zie me niet meteen 220KM op mijn mtb doen op mijn eentje

Als er mensen een lang hellend vlak in de buurt van Turnhout kennen…

Trouwens is weerstand training niet nuttig?
Stretch your legs

MudHungry

• Peter
  • 4Bikers Member
    • i cavalli! i cavalli!
Re: klimtraining
« Reactie #21 Gepost op: 8 oktober 2007 - 15:17 »
even terug wakkermaken deze topic  ;).
ik denk (en da's persoonlijk) dat je ook veel kan hebben aan klimtrainingen zoals ze op de site van Tacx staan, zeker als je af en toe eens de rollen gebruikt. Mijn eigen ondervinding is in elk geval dat die schemaatjes daar redelijk snel resultaat geven...

Wat dat traplopen betreft: niet gewoon traplopen, maar probeer er op te letten dat je je quadriceps meer gebruikt om de trap op te gaan...

OP het terrein: op dezelfde helling kan je zittend klimmen in bijvoorbeeld een kleine versnelling met een hogere trapomwenteling (ongeveer 80), en evengoed staand met een groter verzet en bijvoorbeeld tegen 60 omwentelingen die je constant probeert aan te houden. Langere klimmen gaan eerder op souplesse, korte klimmen op vermogen.
Caŕl e Doss: cavalli celesti