Auteur Topic: Leuven - Nieuwpoort ... en terug !  (gelezen 18472 keer)

Thierry

• 4Bikers Member
Leuven - Nieuwpoort ... en terug !
« Gepost op: 29 mei 2007 - 22:16 »
Zaterdag gaan we met enkele Zotte ZoeNKers een ritje doen op de baan : met de fiets van Leuven naar Nieuwpoort, de zee 'tikken', efkes de beentjes strekken op de pier, een Pacco-wafel eten (plaatselijke specialiteit naar 't schijnt, don't ask me), en dan terug de fiets op richting Leuven  :)

Of we 't gaan halen durf ik ten zeerste te betwijfelen, maar we gaan 't in elk geval proberen  :shocked:

Alles is alvast in gereedheid gebracht, alleen 't parcours hebben we nog niet echt uitgewerkt  :toeme: ... Dus bij deze mijn vraag : heeft iemand tips om via rustige wegelkes en zonder al te veel omweg van Gent tot in Nieuwpoort te geraken ?

Van Leuven zouden we richting Grimbergen trekken, en dan waarschijnlijk via Merchtem en Aalst richting Gent. Tenzij er iemand een beter alternatief heeft ?

Als er iemand trouwens tips heeft voor wegelkes tussen Grimbergen en Aalst (of Gent), zijn die tips ook altijd welkom !
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2007 - 22:57 »
Thierry,
Ge moet eens TomTom 6 installeren op een smartphone.
Ik heb zelf een Nokia N73 die op Symbian S60 3rd draait, en met behulp van een Bluetooth GPS muis(BT Globalsat 338) kan je perfect navigeren met dat ding. De GPS muis houdt het wel maar 20 uur vol...
Ook is er een optie voor voetgangersroute en voor fietsroute. De fietsroute houdt je meestal van de grote banen vandaan, de wandelaarsroute  geeft af en toe een leuke verademing van het asfalt.
Als je een smartphone hebt, kan ik je wel de software bezorgen.

Dan moet je wel met geschikte banden op pad, die een MTB folieke onderweg zien zitten, en niet te veel 'zoemen' op de baan ?
In ieder geval succes met je plannen..
LED there be light..

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2007 - 23:50 »
Al gedacht aan het volgen van de trekpaden langs de rivieren/kanalen?
Je doet tamelijk wat kilometers (je gaat sowieso veel extra km's vreten als je rustige paden wil) maar op die trekpaden kan je meestal blijven rijden (geen verkeer, geen lichten, enkel af en toe eens opletten, oversteken..

http://www.gamber.net/cyclebel/bel-map.htm

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2007 - 02:52 »
Niet de kortste weg, maar wel een mooie en gemakkelijk te rijden weg qua orientering is vanuit Gent via  linkerkant kanaal gentbrugge naar Brugge daar over de ring(inhaken op Vlaanderen fietsroute) naar uz  en kanaal naar oostende en via polderwegen en een watergang verder tot in nieuwpoort.
Nog mooier is in merendree kanaal gentbrugge over en via schipdockkanaal tot kruising met damse vaart, die vaart volgen tot in brugge en daar weer inhaken op vlaanderen fietsroute.
Terug via vlaanderenfietsroute  over spoorzate naar  diksmuide, via ijzer en ieperlee naar ieper, verder naar wervik en via leie naar kortrijk.
Daar kan je via leie terug naar gent of verder via vlaanderen fietsroute en kanaal bossuyt naar de schelde en via de vlaanderen fietsroute naar leuven.  Maar is ondoenbaar op één dag. Zelfs op twee mag je al flink doortrekken.

Palmboy

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2007 - 08:19 »
Ik ben verleden jaar met de fiets vanuit Lubbeek naar Oostende getrokken, hoofdzakelijk langs de waterlopen.
Je kan de GPS-track vinden op: http://jurgen.stillaert.be/mtb/tt/20060802LubbeekZee.aspx

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2007 - 10:53 »
ik zou ook opteren om via Brugge langs de vaart (jaagpad, erg mooi stuk) naar Plassendaele te rijden. Daar kan je dan afbuigen richting Nieuwpoort. Wel het jaagpad nemen, niet de grote baan... dat is verkeersvrij en soms krijg je zelfs nog een off-road stukje erbij :o)

je kan natuurlijk ook altijd tot in Oostende rijden (naar de pier) en vandaar de dijk richting Nieuwpoort...

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2007 - 11:03 »
10 jaar geleden heb ik iets dergelijks geprobeerd, maar toen waren wegwijzers nog dusdanig op autoverkeer gericht, dat ik talloze malen rechtsomkeer moest maken omdat ik uitkwam op grote drukke banen verboden voor fietsers.

Vorig jaar heb ik dan hetzelfde gedaan, en o verrassing: er stonden zeer veel pijlen met zo'n fietske erop richting volgend dorp. En dat zijn allemaal rustige wegen.
Ik had me voorbereid met de ngi-kaarten. Gewoon een rechte lijn trekken, en dan de dichtsbijzijnde wegen volgen (drukke banen vermijden). regelmatig zijn er dan van die 'fietspijlen' naar het volgende gehucht die dikwijls dezelfde route volgen.

Ik vind dat persoonlijk veel plezanter dan eindeloos kanalen volgen.

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2007 - 11:48 »
Zaterdag gaan we met enkele Zotte ZoeNKers een ritje doen op de baan : met de fiets van Leuven naar Nieuwpoort, de zee 'tikken', efkes de beentjes strekken op de pier, een Pacco-wafel eten (plaatselijke specialiteit naar 't schijnt, don't ask me), en dan terug de fiets op richting Leuven  :)

Of we 't gaan halen durf ik ten zeerste te betwijfelen, maar we gaan 't in elk geval proberen  :shocked:

Alles is alvast in gereedheid gebracht, alleen 't parcours hebben we nog niet echt uitgewerkt  :toeme: ... Dus bij deze mijn vraag : heeft iemand tips om via rustige wegelkes en zonder al te veel omweg van Gent tot in Nieuwpoort te geraken ?

Van Leuven zouden we richting Grimbergen trekken, en dan waarschijnlijk via Merchtem en Aalst richting Gent. Tenzij er iemand een beter alternatief heeft ?

Als er iemand trouwens tips heeft voor wegelkes tussen Grimbergen en Aalst (of Gent), zijn die tips ook altijd welkom !
Ik zou je de Vlaanderen_Fietsroute_LF6 (Oud-heverlee, Zoniënwoud Brussel, stiltegebied Galmaarden, een toefje Heuvelland...) durven aanraden:
Links:
http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/routes/lf6
http://www.fietsroute.org/Landelijke_Fietsroutes.htm?Vlaanderen_Fietsroute_LF6.htm&midframe
Overzichtkaart:
http://users.pandora.be/fietscontreien/FIETSROUTEPLANNER1.JPG
http://www.groteroutepaden.be/grlf/v1.nsf/_/0CE90AAFD41CDC58C12571DC0040B3B7?opendocument
LF's over het algemeen zeer mooie & rustige routes, maar niet plat.

Btw, zulks onderneming lijkt sterk op onze "Vo2max-Classic"; telkens op weekend van omschakeling winter/zomertijd van boiling point Sint-Lievens-Houtem naar een willekeurige maar democratisch verkozen verre eindbestemming (tot 200km). Weliswaar op één dag héén, en de andere dag terug. Daarbij worden enige milde heuvelzones niet geschuwd, maar we zoeken ze niet op (meetlatnavigatie vd rechte lijn). Het is tot nu toe altijd gelukt om voltallig én net (niet) voor den donkeren thuis te komen  ;)
Dit jaar hebben we gekozen voor een minder extreme uitgave via LF38 & LF5 & LF550 naar Westerlo, en de volgende dag via de LF557 & LF6 terug. Vooral uit de eerste dag is gebleken dat trekwegen langs rivieren/kanalen op den duur wel hééél erg plat & saai (& koud!!) zijn (Zeeschelde, Rupel, Netekanaal). Het enigste 'verzetje' waren de veerdiensten van St-Amands en aan de Rupel-Zeesluis.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2007 - 12:31 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Shamikaze

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2007 - 12:24 »
ik zou ook opteren om via Brugge langs de vaart (jaagpad, erg mooi stuk) naar Plassendaele te rijden. Daar kan je dan afbuigen richting Nieuwpoort. Wel het jaagpad nemen, niet de grote baan... dat is verkeersvrij en soms krijg je zelfs nog een off-road stukje erbij :o)

je kan natuurlijk ook altijd tot in Oostende rijden (naar de pier) en vandaar de dijk richting Nieuwpoort...

Als je graag een kanalen-route wilt neemt, kan je vanuit Brugge de vaart volgen tot Oudenburg, dan links afslaan en opnieuw langs de vaart rijden tot in centrum Nieuwpoort.  Een andere optie is door rijden tot in Oostende op de dijk en daar de kust-fiets route volgen (aangeduid met specifieke plakaatjes).  Ik ga proberen om dit WE de volledige kust route te doen met de roodbaik vanuit Oostende.  Oostende -> Adinkerke (Franse Grens) -> Cadzand (Zoute-Zwin/ Nederlandse grens) -> Oostende.

GReetz en veel plezier,

S.
Love like you've never been hurt.  Dance like nobody's watching.  Do 1 thing every day that scares you.  Be nice and respect you're elders.

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2007 - 19:10 »
Begin dit jaar moest ik op een zondagmiddag voor een dineetje in Westende zijn. Erg vervelend tenzij...

Om 6h 's morgens, in de pikkendonkere vertrokken. I'm a poor lonesome biker...

http://www.bikely.com/maps/bike-path/Okegem-Westende-v0-1

Ik herinner met vooral nog hoe kapot ik zat door de niet aflatende tegenwind langs de jaagpaden (4-5 beaufort). De laatste 5km zou ik zo kunnen omvalllen hebben :cry: Maar toch nog op tijd aangekomen (voor ene keer).

Ik heb enkel de heen met de bike gedaan en de terug met de rest van het gezin in de auto. Volgende keer zoek ik een meer recht-op-recht route om dan de heen en weer met de bike te doen.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2007 - 19:24 »
Owkee, allemaal vree bedankt voor de tips en de info. 'k Ga dat allemaal eens rustig bekijken vanavond en morgenavond, zodat we d'er zaterdag een lapke op kunnen geven  :grin:

De fles champagne (voor na afloop) steekt in elk geval al in de frigo - tja, ge weet maar nooit hé, zie dat we d'er toch in slagen om die rit uit te rijden  :huh:

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
« Reactie #11 Gepost op: 30 mei 2007 - 20:59 »
Thierry, jij hebt een Garmin C60 dacht ik ... stel de routering eens in op fiets .... zijn meestal kleinere baantjes en wegen met fietspaden!

chris
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Tinky-Winky

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2007 - 08:46 »
Ik heb ooit Korbeek-Lo-Brugge gedaan, een dikke 10 jaar terug.
Vertrokken langs het kanaal leuven-mechelen, dan richting dendermonde, dan naar gent, en dan even langs het kanaal en later via oedelem en oostkamp naar brugge.
Op een gegeven moment reed ik op de pechstrook van den A12 nadat over een viaduct gereden was, ik denk in willebroek.
Ik had ne walkman met radio, en hoorde omroepen " een fietser op de pechstrook van de A12 richting antwerpen ter hoogte van willebroek).
Toen ben ik zo snel mogelijk door de berm gereden, een beekske over en een klein parallel wegske genomen..
De laatste 30 km had ik felle wind tegen, en een striemende regen. Daargekomen, bij mijn lief ondertussen vrouw, gegeten, douche gepakt en de namiddag doorgeslapen. Ik had toen de 152 km gedaan op iets meer dan 5 uur. Steendood. Maar wel leuk ;-) De dag erna met de trein terug. Zelfs de rit van Leuven station tot in Korbeek-Lo viel al vies tegen..
LED there be light..

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2007 - 13:54 »
En voilà, de eerste Leuven - Pacco - Leuven zit er op !!!

We zijn gisteren om 5u15 vertrokken vanuit Kessel-Lo. Eerst efkes langs de vaart, en dan langs de spoorlijn naar Herent en Kortenberg. Via Melsbroek naar Vilvoorde, Grimbergen, Wolvertem, Merchtem, Opwijk, Aalst, Lede, en Wetteren. Daar efkes richting Zottegem, om dan af te draaien naar Gavere, Deinze, Tielt, Torhout, Diksmuide en Nieuwpoort, waar we ons linea recta naar de Pacco-wafelstand begaven. De teller (gpsmap60cs) stond toen al op 181km.

De Pacco-madam verklaarde ons voor zot, maar was wel zeer vereerd dat we speciaal vanuit Leuven met de fiets waren afgekomen voor een Pacco-wafel. Efkes een stapke gedaan op de pier, maar door de vele mist kon je amper 100m ver zien, dat was wel jammer.

Vervolgens een fles water gaan kopen in een supermarktje, en dan weer de fiets op, om via dezelfde weg terug te keren naar Leuven (Kessel-Lo). Daar zijn we om 01u05 gearrvieerd, mét de fiets ... In totaal stonden er iets meer dan 360km op de teller.

Enneuh, "zot zijn doet geen zeer" zeggen ze, maar daar ben ik het na de rit van gisteren niet mee eens  :P

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2007 - 14:02 »
:applaus:
Was dat met de dikkebandenvelo?

En ge zijt in Lede niet eens gestopt om ne keer goeiendag te zeggen ;)

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2007 - 14:16 »
Lol, 360 km dat is bijna dwars door België...ferm tourke  :applaus:

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2007 - 15:10 »
amai, proficiat zeg!
en ik die dacht dat ons toerke De Haan-Hotton van zoveel jaar terug al heroisch was...

De conditie en de moral zitten blijkbaar toch wel snor eh Thierry!  ;)

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2007 - 15:57 »
Enneuh, "zot zijn doet geen zeer" zeggen ze, maar daar ben ik het na de rit van gisteren niet mee eens  :P
Schoon prestatie Thierry en de anderen!! :applaus: :applaus: :applaus: Om een wafelke te eten aan de zee 360km gereden :shocked:
Oe zeggen ze da:"Wel gek,niet jong" of zoiets. :angel:
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Djambo

• 4Bikers Member
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2007 - 19:09 »
Great !! Dat vind ik echt een supertof avontuur !!! Ik doe dit soms ook een om me te amuseren, eens goeiendag aan de zee gaan zeggen, maar dan staan er maar 150 op te teller  :P :P :P

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #19 Gepost op: 4 juni 2007 - 11:42 »
Was dat met de dikkebandenvelo?

We waren met 5 : eentje op de koersfiets en de vier overigen reden met de MTB met slicks. Ikzelf had 1.75" slicks steken, de anderen hadden iets smallere bandjes (1.0" à 1.4" geloof ik).