Auteur Topic: Garmin GPS60CSx  (gelezen 7878 keer)

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Gepost op: 1 juni 2007 - 18:42 »
Grootste verschil tussen CS en CSX: de laatste heeft een verwisselbare geheugenkaart. Als je eentje van 1GB aanschft, hoef je enkel nog wegenkaarten te uploaden als je naar het buitenland gaat. Op 1GB past gans west-europa in CN, incl. alpen., gecombineerd met 3/4 van belgiŽ in topomap. Je hoeft je dus niet meer bezig te houden met het opzoeken en installeren van de deelkaarten van het gebied waar je deze week wil gaan biken.
Ik heb toch een raar verschijnsel aan de hand: AustriaTopo (150MB) overschrijft volledig de BelgiumTopo-kaarten (50MB) in GPS  :huh: ???
Ik kan in m'n GPS dus enkel OFWEL de ingebouwde "Int Marine Basemap" + "BelgiumTopo" OFWEL de "Int Marine Basemap" + "AustriaTopo" selecteren. Is da normaal ?
Op 1GB SD-card is nochtans genoeg plaats. Dit is voorlopig geen ťchte ramp maar re-upload van TopoBelgium duurt toch al rap een kwartierke. :$ En straks komen d'er het gechipoteer met de TransPortugal-topodinges bij, brrrr...
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2007 - 00:09 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Thierry

• 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2007 - 19:23 »
Dat je die Int Marine Basemap altijd kan gebruiken is normaal, die zit immers "vast" in je gps.

Die topomap-kaarten zitten niet "vast" in je gps-toestel, die kaarten dien je vanaf je PC in je toestel te laden. Heb je deze allebei GELIJKTIJDIG geselecteerd in Mapsource, en nadien allebei SAMEN opgeladen ? Of heb je eerst de Belgische kaarten geselecteerd in Mapsource en opgeladen, en nadien de Oostenrijkse kaarten geselecteerd in Mapsource en opgeladen ? In dit laatste geval zal de tweede "oplaadbeurt" eerst alle gegevens uitwissen die je bij de eerste "oplaadbeurt" in je gps-toestel hebt gestoken ...

Edit : in Mapsource dien je m.a.w. eerst de Belgische Topomap kaarten te selecteren (links bovenaan), je kiest alle kaartjes die je wil opladen, dan selecteer je links bovenaan de Oostenrijkse Topomap, je kiest opnieuw alle kaartjes die je wil opladen, en dan pas verstuur je alles naar je gps ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2007 - 09:05 »
Dacht gisteren eens wat kaarten op mijn GPS -uitgerust met een 2Gb geheugenkaart- te zetten... kreeg volgende foutmelding:

"The map set is approxemately 123,1 Mb, but only 1936,6 Mb is available in the destination. Please select fewer maps and try again"

Toen ik Topo BelgiŽ de 1e maal erop had gezet, geen problemen gehad. Na bovenstaande boodschap staat topomap BelgiŽ nog netjes op geheugenkaart.

Plaats zat, maar toch ergens een probleem. Iemand ervaring met dit soort 'leuke' boodschappen?† :hail:

Update
Ook met de standaard 65Mb geheugenkaart heb ik hetzelfde probleem.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2007 - 14:20 door sven »
- Goeman Scott Cycling -

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
Garmin GPS60CSx
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2007 - 20:10 »
Vermoedelijk zit er ergens een corrupt kaartdeel tussen. Voor meer info...

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
Garmin GPS60CSx
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2007 - 22:17 »
Vermoedelijk zit er ergens een corrupt kaartdeel tussen. Voor meer info...

Stimmt .... in topo oostenrijk zit een fout
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Splenter

• 4Bikers Member
    • http://splentersbike.fotopic.net/
Garmin GPS60CSx
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2007 - 17:35 »
en hoe vindt je die corrupte bastaard?
Heb hetzelfde probleem immers voor!

Chris

• 4Bikers Member
    • Chris mtb-page
Garmin GPS60CSx
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2007 - 21:50 »
ik vraag het eens na
"No disc - More risc"

Styria-Alpentour 2003 finisher - GRC 2003 - 2004 finisher - Cape-Epic 2005 finisher - aTAC 2006 finisher

Quadrifoglio

• Koen Vermoesen
  • 4Bikers Member
    • Alfa BBT
Garmin GPS60CSx
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2007 - 18:22 »
Een gekend corrupt kaartdeel in de topo van Oostenrijk is 113.img (Neukirchen am Grosvenediger).

Je kan ze oa vinden door
  • de grootte (kb's) van de kaartdelen te vergelijken: zit er eentje tussen dat bv. maar 10% is van de rest?
  • het kaartdeel op verschillende zoom levels bekijken:, beslaat dat een kleiner oppervlak?
  • Het kaart materiaal in 2 splitsen en elke helft apart proberen laden naar de gps, zodoende weet je in welke helft de fout zit. Die helft opnieuw splitsen etc etc...(wie zoekt die vind :huh:)
  • Het internet afschuimen
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2007 - 18:26 door Quadrifoglio »

montenbaiker

• 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2007 - 13:26 »
Zou het kunnen dat er in de Topo Belgie ook zo'n bastaard zit.  Wat ik ook probeer, met 0000008.img erbij wil mapsource de kaarten niet aanvaarden, zonder deze kaart geen enkel probleem om ze er in te krijgen.  Heb nochtans in mapedit net dezelfde instellingen staan.

Topo Oostenrijk krijg ik volledig in mapsource doch heb nog niet geprobeerd deze naar de GPS te laden.

hakkelinter

• 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2007 - 15:10 »
We zijn hier toch over de legale versies aan het praten van Topo BelgiŽ en Topo Austria ?
In Topo BelgiŽ (de legale versie) heb ik nog nooit gehoord van een probleem met een kaartdeel.

montenbaiker

• 4Bikers Member
Garmin GPS60CSx
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2007 - 22:14 »
We zijn hier toch over de legale versies aan het praten van Topo BelgiŽ en Topo Austria ?
In Topo BelgiŽ (de legale versie) heb ik nog nooit gehoord van een probleem met een kaartdeel.

't zou er nog aan schelen dat de legale versie zou blokkeren,...  't is een versie gemaakt met GPSmapedit' ;)

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
Re: Garmin GPS60CSx
« Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2008 - 11:47 »
Map60Csx, heb net mijn software geupdate van mijn GPS. Daarna vroeg 'hij' tevens op de 'chipset' up te daten, ook gedaan... Heb nu de indruk dat mijn sattelietontvangst verslechterd is, kan dit?  :(

Wat is die chipset eigenlijk?
- Goeman Scott Cycling -

cannoncraze

• Crack'n'lized
  • 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2008 - 14:02 »
Map60Csx, heb net mijn software geupdate van mijn GPS. Daarna vroeg 'hij' tevens op de 'chipset' up te daten, ook gedaan... Heb nu de indruk dat mijn sattelietontvangst verslechterd is, kan dit?  :(
Ik heb vorig jaar lange tijd(*) te maken gehad met verdacht grote miswijzigingen(**) op GPS, grootteorde 20m of meer, en sterk fluctuerend (tot zelfs 40m, maar zeker nooit minder dan 10m). Dat gaf zodanige afwijkingen in de tracklog, dat het niet leuk meer was. Ik dacht zelfs dat de amerikanen de SA weer aan hadden gezet, maar er was nochtans geen acuut militair conflict...
De oplossing kwam er wanneer ik eens een asfaltrit deed en daarvoor sowieso "PlaatsOpDeWeg = aan" instelde in kaartinstellingen. Meteen beterde dat tot miswijzing=4 ŗ 5m. En sindsdien blijft dat zo constant op dat niveau, of het nu een onroad- of offroadritje is, maw of ik nu een rit log met optie "PlaatsOpDeWeg" aan of uit.
(*)Wellicht ook na een update van GPS-SW
(**)Miswijzing is een dataveld dat ik naast tripafstand en snelheid permanent toon op het kaartscherm en tripcomputer

Zie deze post:
Software 3.30 is de besturing van je gegevens, kaarten etc , de andere( SW 2.9O ) heeft te maken met de Sirf III chip van je antenne.
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2008 - 14:07 door cannoncraze »
...:::member of the former V02Max-team, the wise-old-men AlpBikers-club & the illustrious Ex.18:18-gang:::...

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2008 - 17:52 »
De "chipset" is de computer die in je GPS zit. Meestal zijn het specials chips die naast een CPU (klassieke "rekeneenheid" zoals in een gewone computer) een aantal modules hebben die speciale functies hebben ... zoals bijvoorbeeld daar zijn: een GPS signaal ontvangen en erop locken. Maar bij deze chipset zit er - bijvoorbeeld - ook een USB module in (want die heb je nodig om je GPS aan de PC te hangen).

Chipsets worden in hardware (electronische circuits uitgevoerd) maar meestal zit er ook "software" in (een "programma" dus, door een programmeur geschreven). Die programma's in de chipset "sturen" de electronische circuits aan. Omdat het software is, kunnen er natuurlijk ook "bugs" (fouten) inzitten. Daarom dat ge regelmatig updates vind van de software die in de chipset wordt geladen.

Deze chipset software is verschillend van de "device" software. Deze laatste bevat alle functies zoals bijvoorbeeld: reageren op een druk op een toets, het tekenen van de kaarten, het tonen van de "menuutjes" op het scherm, etc.

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2008 - 17:58 »
Bye the way ... huidige versies zijn:

Software versie = 3.60
GPS firmware (chipset) = 3.00

Je kan zien dewelke in je GPS zitten. Ga naar "Instellen" > "Systeem", druk dan "Menu" en "Software versie".

Philip

• 4Bikers Member
« Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2008 - 18:09 »

Hmmm ... ik heb al een hele tijd de allerlaatste chipset versie van Garmin en nog geen probleem gezien.

Als ge denkt dat er iets mis is, dan kunt ge op de Garmin website inloggen. En daar dan "Support" klikken en dan "Contact Support" en dan "Product support". Dan kunt ge een email sturen naar Garmin.

Als het effectief een softwareprobleem zou zijn, dan zullen daar vrij snel opvliegen om dat te corrigeren ...

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Re:Garmin GPS60CSx
« Reactie #16 Gepost op: 31 december 2008 - 10:20 »
Jeps Philip slaat de nagel op de kop, de chipset is belangrijkste omdat deze de hardware bevat die het signaal opvangt

Versie in software is er voor errorcorrectie en dergelijke maar gaat niet de ontvangst verbeteren (allez dat denk ik niet). Het is gelijk uw antenne op uwe tv van vroeger, als ge den NRI beter wilde ontvangen dan moest ge uw antenne manipuleren, hoeveel ge ook aan de knopkes op uwe tv draaide het signaal werd niet beter.
Collega van me heeft nopg software geschreven voor GPS, de developpers gaan daar uit van een foutmarge van 10m, voor mtb is dat veel. Ook al heb je dagen dat je gps een fout aangeeft van minder dan 1m

Sirfstar is zowat de trendzetter, in mijne gps van den aldi steekt ook zoiets
Had vroeger een eTrex Legend en daarin zat die crappy chipset van Garmin zelf (ze geven da zelf toe dat die op nix trekt) de huidige reeksen doen het beter, vanaf 60cx gebruiken ze ook die Sirfstar

http://en.wikipedia.org/wiki/SiRFstar_III blijkbaar zit men al aan versie 3