Auteur Topic: Pomp voorvork  (gelezen 6017 keer)

Duvel

• 4Bikers Member
Pomp voorvork
« Gepost op: 6 juni 2007 - 15:08 »
Binnenkort volgt mijn upgrade naar een voorvork die op luchtdruk werkt en ik had al gelezen dat voor de afstelling hiervan een vorkpomp vrij essentieel is, nu wij hebben thuis een kompressor staan en daarom was mijn vraag of deze vorkpomp dan nog noodzakelijk is?
Wij hebben hier ook allerlei koppen voor liggen voor verschillende soorten ventielen, maar ik weet niet wat voor een kop er op zo'n vorkpomp zit, is dat iets vrij standaard of is dat iets dat appart moeilijk te krijgen is.
Als er eventueel iemand een foto'tje van moest hebben dan kan ik dadelijk zien wat voor iets het is, of de benaming ervan (eeuwige dank zal naar u komen  ;))

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Pomp voorvork
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2007 - 15:21 »
nog even vermelden welke vork je gaat kopen, want verschilt van vork tot vork

en zo'n compressor lijkt me ni echt ideaal om een vork te regelen, is nogal precisie werk

:cool:

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Pomp voorvork
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2007 - 15:27 »
De compressor :grin:

niet doen, een compressor is niet precies genoeg, en met de meeste compressoren haal je niet de druk die je in de luchtkamers moet steken!

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Pomp voorvork
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2007 - 15:38 »
trouwens bij een Fox vork krijg je normaal gezien een pompje erbij (als je die nieuw koopt utieraard). Ik kreeg zelfs een pompje voor mijn Fox toen ik mijn fiets gekocht heb (en waar standaard een fox instond)

;)

Duvel

• 4Bikers Member
Pomp voorvork
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2007 - 15:46 »
Ok, bad idea  :grin:

Op dit moment ben ik van plan de manitou R7 super te kopen (deze leek mij wel goed qua prijs/kwaliteit)
Ik dacht deze via bike-components of dergelijke te bestellen en daar zat er standaard geen pompje bij (bij fox enzo was mij dit ook al opgevallen dat er standaard een bij zat, maar een fox gaat mijn budget nogal te boven  :))
Dus vork + pomp bestellen (moet dit er trouwens een van het merk zelf zijn of is een standaar van BBB ook goed? (Weet hier allemaal nog niet zoveel over)

Nothing's Impossible

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • www.dzm.be
Pomp voorvork
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2007 - 16:37 »
Mag gelijk welk pompje zijn ;)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
Pomp voorvork
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2007 - 22:05 »
Ik kreeg bij Rock Shox ook het pompje erbij.  Heb er dus 2 :toeme:
+ dat van BBB, wat ik eigenlijk het beste vind.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
Pomp voorvork
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2007 - 21:04 »
Ventiel is een autobandventiel (Schräder).
Bij een lagedrukvork haalt de compressor wel de nodige druk, maar is het debiet te groot.
Ni doen.
De meeste compressorsets hebben een luchtpistool (met manometer) met een klemkoppeling.
Die krijg je niet aangesloten op het verdoken vorkventiel.
Je hebt een koppelstuk met schroefdraad nodig, dat je op het ventiel schroeft.
Koop u dus maar snel een "écht" vorkpompje.
Kijk ook eerst na welke druk er in je vork moet zodat je zeker de juiste pomp koopt.
Ik had er eerst één gekocht waarbij de schaalaanduiding pas op 4 of 5 kg begon, en er moet 3 kg in mijn vork. :toeme:
Gelukkig nog kunnen omwisselen.

Duvel

• 4Bikers Member
Pomp voorvork
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2007 - 23:41 »
Ok bedankt voor de extra informatie, na mijn examens alles is definitief gaan beslissen en dan kan mijn nieuw vorkje komen  :applaus:

Heeft er trouwens iemand ervaring met bestellingen bij 'Best Bike Parts' die hun winkel afdeling gaat via http://www.best-bike-parts.yatego.com/. Ik zou ze daar bestellen omdat het het goedkoopst is (ook met verzendingskosten), maar als er mensen zijn met slechte ervaringen daarbij dan betaal ik ze liever iets duurder..