Auteur Topic: RS Sid: instellingen en onderhoud  (gelezen 7852 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brunohaemers

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 5
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Gepost op: 11 september 2005 - 19:33 »
Weet er iemand mij te vertellen hoe ik een SID SL 2002 met lock out opendoe? Daarmee bedoel ik de vorkpoten uit de schachten halen want volgens Roch Shox zou je dit moeten doen om ze af en toe te kuisen.
Moet ik er dan op letten dat ik geen lekken maak in n van de luchtkamers ofzo?
Granville: Performance through innovation!

Bikerju

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 51
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2005 - 20:33 »
als je dit doet moet je ervoor zorgen dat je nieuwe olie (5wt) bij de hand hebt
en voor je begint lees best eens dit http://www.sram.com/_media/techdocs/Pure_Service_Guide-RevA.pdf  en dit ook
http://www.sram.com/_media/techdocs/99_04DualAirServiceGuide.pdf


veel succes
« Laatst bewerkt op: 19 september 2005 - 20:39 door Bikerju »

sintesibrother

  • Pieter Acke
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 16
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2005 - 21:30 »
Kan er mij iemand een paar tips geven hoe ik het best mijn sid instel???
Bedoel wel niet het gewone instellen van de luchtdruk maar hoe je hem best zet voor een marathon, crono of trainingsrit (kwa zachter of harder).

greetz en alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 8 december 2005 - 21:41 door Thorgal »
sintesi X-Wing, X-9, X-GEN, XT, Rock Shox sid team

Nothing's Impossible

  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 1556
    • www.dzm.be
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2005 - 22:46 »
Vertel misschien eerst eens welke sid je hebt  ;)

Als je een 2006 met motion control hebt kan je alles on the fly instellen (behalve rebound en luchtdruk), als je een model zonder remote lock-out hebt kan je alleen de luchtdruk instellen!

Persoonlijk kom ik niet veel meer aan de basisinstelling (druk en rebound) van mijn vork eens ze afgesteld staat, met de poplock adjust en de blow off valve speel ik wel eens onderweg.

sintesibrother

  • Pieter Acke
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 16
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2005 - 07:33 »
Het is een sid team 2006 met motion contole!!
sintesi X-Wing, X-9, X-GEN, XT, Rock Shox sid team

MudHungry

  • Peter
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 263
    • i cavalli! i cavalli!
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2005 - 19:01 »
kijk eens op de site van RS, normaliter kan je daar wel een manual DL'en met wat basis-instellingen waarvan je kan vertrekken.
Cal e Doss: cavalli celesti

sven

  • sven vd
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 252
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2006 - 09:56 »
Twee vragen over de afstelling van Rock Shox Sid vorken:
1) betaan er optimale parameters (uiteraard afhankelijk van het gewicht van de biker) bij het afstellen van pos/neg luchtdruk?
2) als ik mijn pomp van mijn neg drukventiel afhaal verlies ik soms ALLE druk; ligt dit aan de pomp of aan de "technieker"? :lipsrsealed:
Ik rijd xc, marathons.

Thanks! :hail:
Sven
- Goeman Scott Cycling -

Eric B

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 68
    • http://www.E2Team.be
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2006 - 10:38 »
Er plakt toch een schoon plakkerke op met de gewichten en de beste waardes voor de verschillende disciplines ...

En waarschijnlijk ligt dit aan de pomp.

Eric B

Pocoloco

  • Koen Viaene
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 233
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2006 - 17:35 »
2) als ik mijn pomp van mijn neg drukventiel afhaal verlies ik soms ALLE druk; ligt dit aan de pomp of aan de "technieker"?

Nogal veel pompen geven een drukverlies als je ze eraf haalt, ik heb dat probleem (met mijn demper) opgelost met een opzetstukje:

http://www.reset-racing.com/

Op deze site in het menu links naar "Reset" gaan en dan bij de onderdelen "Reset Air Port 90 (NEW)" aanklikken. Met dat opzetstukje op je oude pomp kan je ze erafhalen zonder het minste drukverlies, werkt goed en handig (en maakt een hoek van 90, bij sommige dempers en situaties best handig).

Ik heb dat gevonden bij Probike in Tervuren, wel niet goedkoop maar sindsdien is het gedaan met "overpompen en gokken".

Eric B

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 68
    • http://www.E2Team.be
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2006 - 08:40 »
Eigenlijk pomp je altijd juist ...

Darmpje erop schroeven en pompen tot de meter de juiste druk aangeeft.
Darmpje er terug af .... dan hoor je de lucht ontsnappen die in het darmpje zat, maar de vork is en blijft op druk.

Schroef je nu het darmpje er terug op zal er altijd een deel van de lucht in de voirk ontsnappen om het lege darmpje te vullen ... en dus zie je een lagere waarde op je metertje dan wat je erin gepompt had.

Dus eigenlijk geen probleem ...

En dat extra stukje zorgt er waarschijnlijk voor dat er bij het opdraaien van het pompje er geen gans darmpje moet gevuld worden met de lucht die uit de vork komt.

Maar eigenlijk dus gewoon overbodig.

Eric B

Pocoloco

  • Koen Viaene
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 233
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2006 - 11:43 »
Eigenlijk pomp je altijd juist ...

Darmpje erop schroeven en pompen tot de meter de juiste druk aangeeft.
Darmpje er terug af .... dan hoor je de lucht ontsnappen die in het darmpje zat, maar de vork is en blijft op druk.

Schroef je nu het darmpje er terug op zal er altijd een deel van de lucht in de voirk ontsnappen om het lege darmpje te vullen ... en dus zie je een lagere waarde op je metertje dan wat je erin gepompt had.

Dus eigenlijk geen probleem ...

En dat extra stukje zorgt er waarschijnlijk voor dat er bij het opdraaien van het pompje er geen gans darmpje moet gevuld worden met de lucht die uit de vork komt.

Maar eigenlijk dus gewoon overbodig.

Eric B

Ha ! Goed geprobeerd en ik was er bijna ingetrapt :-), maar verklaar eens met jouw theorie hoe het komt dat als ik mijn demper oppomp tot de juiste druk en de pomp er gewoon afhaal de demper feitelijk veel te slap staat - ik was aan het overwegen een andere demper te kopen omdat de achtervering veel te veel bewoog (rechtstaan op de trappers was onmogelijk).

Sindsdien ik dat stukje gebruik (met dezelfde poimp en pompend tot exact dezelfde druk als voorheen - het resultaat zou volgens jou dus hetzelfde moeten zijn) is de fiets "getransformeerd", rechtstaand klimmen is geen probleem meer.

Er was dus wel degelijk veel drukverlies voorheen - ik laat aan andere "specialisten" over om uit te leggen hoe dat komt :-).

Ik vermoed omdat je als je pompt de druk in het darmpje en tot het retourventiel binnenin in de pomp gelijk of zelfs groter wordt aan de druk in de demper - en het ventiel in de demper feitelijk uitgeschakeld wordt, het retourventiel in de pomp neemt zijn functie over.
Bij het losvijzen van de pomp moet het demperventiel terug in actie schieten en omdat de druk zo hoog is en de luchtkamer erachter zo klein krijg je drukverlies.

Dit kan evengoed bullshit zijn, maar klinkt goed h :-) ?

PS: ik wou dit zo verzenden maar ben toch effe gaan dubbelchecken met de pomp van een maat "nextdoor" en de mijn pomp:

- met mijn Fox pomp van een paar jaar oud, in occasie gekocht een drukverlies tussen de 50 en de 120 psi (vertrekkend van 200 psi, telkens oppompend tot de gewenste druk, eraf halen en er terug opzetten om de druk te checken).
- een gloednieuwe Fox pomp van mijn maat een drukverlies tussen de 10 en de 20 psi.
- met beide pompen en het hulpstukje een "regelmatig" drukverlies van 10 psi, elke keer hetzelfde.

Dit drukverlies is dus gemeten na het afhalen/terug opzetten van de pomp en in elk scenario een keer of 5.

Wat me doet besluiten dat het soort pomp of de staat van de pomp heel belangrijk is, de nieuwe pomp presteert vl beter dan de oude. Of het slechte werken van mijn pomp een alleenstaand geval is weet ik niet.
Wat me ook doet besluiten dat het opzetstukje wel degelijk werkt en zonder verschillen bij dezelfde handelingen. Zelfs met een "defecte" pomp. Feitelijk werkt mijn pomp niet goed meer, maar met dat hulpstukje werkt ie beter dan een nieuwe.

Oef, geen weggesmeten geld voor mij en misschien nuttig voor mensen die om de zoveel jaar geen nieuwe pomp willen kopen of de druk in hun dempers/vorken zo exact mogelijk willen hebben (zelfs de nieuwe Fox gaf verschillen van 10 psi).

sven

  • sven vd
  • 4Bikers Member
  • Berichten: 252
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2006 - 18:19 »
Darmpje er terug af .... dan hoor je de lucht ontsnappen die in het darmpje zat, maar de vork is en blijft op druk.

Als ik het darmpje er af haal hoor ik soms alle lucht ontsnapen... En inderdaad, koppel je dan terug aan, krijg je zero druk :muur:

Pocoloco is blijkbaar nt zo loco... :grin:
- Goeman Scott Cycling -

bandit

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 417
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2006 - 18:29 »
Als je de pmp verwijderd van het ventiel laat dan de pomp hangen en draai dan terwijl je het darmpje perfect in het verlengde houd van de ventiel het stukje die over het ventiel gaat los. Zo kan je ook al wat verlies bepreken.

Het kan ook zijn dat je ventiel klep van je vork niet perfect sluit of terug keert. Smeer dit eens een klein beetje met een niet agressieve smering (zeer vloeibaar en geen WD-40 is te agressief). Ook het stukje aan het darmpje kan je wat licht smeren er zit daar ook een bewegend stukje in.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2006 - 19:02 door bandit »
i love snow biking.

Eric B

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 68
    • http://www.E2Team.be
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2006 - 08:13 »
Die 10 PSI heb ik ook altijd en schrijf ik toe aan de lucht die uit de vork ontsnapt om het darmpje van de pomp te vullen.

Maar 120PSI verlies dan zou ik toch een keer een andere pomp kopen, want dan is er volgens mij iets mis met de kop van jou pompje. En doorr dat extra hulpstukje is dit blijkbaar opgelost ...

Dat extra stukje is dus, zoals ik al schreef niks anders dan n of andere terugslag klepje dat vermijd dat de lucht van de vork in het pompdarmpje gaat maar wel omgekeerd kan gaan.

Er wordt dus geen darmpje gevuld en het druk verlies bj opschroeven is minimaal.

Eric B

Bikerju

  • 4Bikers Member
  • Berichten: 51
RS Sid: instellingen en onderhoud
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2006 - 20:06 »
heb ik ook al verschillende keren meegemaakt
dat heb ik kunnen oplossen door kruipolie in het darmpje
van de pomp te spuiten (op het ventiel) en het pompje
verschillende malen op en neer te bewegen
is me telkens maal gelukt om dan de druk in de vork of demper
 te houden
veel succes