Auteur Topic: Vogezen 2007  (gelezen 2903 keer)

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Vogezen 2007
« Gepost op: 15 augustus 2007 - 18:42 »
in 2005 reeds een tripje gemaakt met de koersfiets in de Vogezen, dit jaar nog eens naar ginder getrokken.  Wederom met de koersfiets, helaas was ik de goei benen thuis vergeten.  Mijn verslag:

Camping de Belle Hutte ****

Prachtige 4-sterren camping gelegen op zo’n 900 meter hoogte en op 9km van La Bresse.
Deze camping beschikt over 125 plaatsen en heeft ook 9 chalets ter beschikking. Een groot en verwarmd zwembad, 2 indoor pingpong tafels en 2 tv-zaaltjes.Zeer proper sanitair, douches en wastafels.  Mooi onderhouden, vriendelijke mensen.
Klein winkeltje aanwezig en bistro voor kleine snacks. Er kan ook gebraden kip besteld worden en wekelijks komt er een pizza-kraam.  Brood kan ’s avonds voor 19u besteld worden.

Kostprijs voor 2 personen, 1 tent en 1 auto: 19,35€ / dag

http://www.camping-belle-hutte.com

11 augustus 2007

Na een ritje van zo’n 450km komen we aan op onze camping de Belle Hutte, gelegen op zo’n 9km van La Bresse.  We, dat zijn Maarten en ikzelf.  We vinden het meteen prima en twijfelen geen seconde om ons tentje hier te kunnen opslaan. Het weer is prima, toch krijgen we af en toe wat bewolking met enkele druppels regen te verwerken. We twijfelen dan ook niet om meteen eens de pingpong-tafels te gaan uittesten.  Super gewoon.  Wanneer het droog is en de zon volop schijnt, is het tijd om ons tentje op te zetten en ons een beetje te installeren.  De camping is intussen volledig goedgekeurd, inclusief het grote en verwarmde zwembad!
In de late namiddag besluiten we dan nog een toertje met de fiets te gaan doen om zo onze eerste cols te kunnen bedwingen.
Aangezien we al op zo’n 900meter hoogte zitten, is het slechts 1,5km klimmen tot de top van de Col des Feignes-sous-Volonge. Hier draaien we links richting La Bresse. Van daar rijden we richting Cornimont. Hier gaan we links richting Xoulces op zoek naar de Col du Brabant. Deze eerste col is al meteen een goede opwarmer, we klimmen 5,9km naar een hoogte van 881 meter hoog (6,8% gemiddeld). Ik laat Maarten rustig rijden, ik rij op mijn eigen tempo naar boven. Het is nu al puffen en zweten. Na de afdaling komen we terug in La Bresse en gaan op zoek naar de volgende col.  De Col de la Vierge vinden we terug rechts op de D34. Deze col is 1066 meter hoog en duurt 7,3km aan een gemiddelde van 5,8%.  We passeren hier ook het Lac des Corbeaux.  We dalen nu een stukje tot op de Col de Bramont (959m). Nu terug afdaling tot op de D34, nu naar rechts richting onze camping, of zeg maar liever richting Col des Feignes.  Het is dan nog zo’n 4,5km klimmen tot aan onze camping.  Eerste test overleefd, de benen zijn niet echt super, vooral het klimwerk is toch wel afzien. Maar natuurlijk iedereen meer dan tevreden.

48,7km   (22,9km/u  -  2u08)

• Camping – links D34d – Col de Feignes (954m) – links D34c richting La Bresse – rechts D486 tot in Cornimont – links D43c richting Xoulces – na paar km links omhoog Col du Brabant (881m) – afdaling tot La Bresse – rechts D34 – rechts omhoog Col de la Vierge (1066m) – korte afdaling tot Col de Bramont (959m) – afdaling tot op D34d – rechts omhoog tot camping.

12 augustus 2007

Vandaag besluiten we om het noorden even te gaan verkennen, richting Col du Bonhomme. Later op de dag zou blijken dat dit een foute keuze geweest is.  We vertrekken weer richting Col de Feignes, maar dalen nu meteen richting Xonrupt-Longemer. Daar nemen we rechts de D23 om de Col du Surceneux te beklimmen. Deze col is wel 7,8km lang maar met slechts 1,9% stijging tot op een hoogte van 810meter. Perfecte opwarmer eigelijk. Een beetje lager nemen we links de D73 richting Fraize. Zeer mooi, rustig en vlak baantje. Hier nemen we rechts de N415 richting Fraize en Col du Bonhomme.  Vanop deze drukke baan is het zo’n 12,5km klimmen tot de top van de Col du Bonhomme (949m).  De stijging bedraagt ongeveer 3%.  Deze baan kan je best doen op een zondag of feestdag, dan rijden er geen vrachtwagens en da’s toch iets aangenamer.  Het blijft wel een redelijk drukke baan.  Via de top nemen we de N415 verder naar beneden. Enkele kilometers lagen rijden we rechts richting Lapoutroie. In het centrum nemen we rechts richting de kerk, iets voorbij de kerk vinden we dan de wegwijzer richting Col de Bermont.  Moeilijk te vinden maar een zeer mooie klim, niet zo heel hoog (642m) maar enkele steile stukjes.  Afdalen doen we tot in Orbey waar het tijd is om een stukje te eten. Hierna was het de bedoeling om via de route de Basses Huttes richting Col du Wettstein en Collet du Linge te rijden en vandaar via de Hohrodberg richting Munster.  Helaas, na het eten en nog maar net in de route de Basses Huttes begint het te regenen.  We gaan even schuilen in een hooischuur.  De vriendelijke boer deelt ons het nieuws mee dat dit wel eens heel de namiddag kan duren. En natuurlijk hebben we onze regenvestjes niet mee.  We blijven maar wachten en wachten, uiteindelijk zo’n anderhalf uur moeten schuilen. We vragen nog even aan de boer de kortste en “makkelijkste” weg richting Col de la Schlucht.
We rijden even terug en nemen de weg richting Pairis, de D48 II, ofwel de weg richting Col du Calvaire.  Een goeie 9km naar 1134meter hoogte. We passeren het Lac Blanc en laten ons snel even fotograferen. Uiteraard gaat Maarten weer wat sneller omhoog, ik blijf mijn tempo rijden. Op de top nemen we links de Route de Crêtes (D148) richting Col de la Schlucht. We krijgen hier nog een flinke regenbui te verwerken maar proberen toch nog goed door te rijden, kwestie van gene kou te krijgen.  Boven op de Schlucht nemen we de afdaling richting La Bresse, nog even links de D34d op, een klein stukje klimmen terug naar de Col de Feignes en dan zijn we terug op de camping. Hier is het droog en heeft het slechts een kwartiertje geregend.  We hadden dus beter iets zuidelijker gaan rijden, maar ja, de bergen zijn en blijven onvoorspelbaar.  We hebben dus bijna 2 uur verloren met eten en schuilen, dus niet zo heel lang gereden. Morgen beter!!

91km    (23,8km/u – 3u49)

• Camping – Col de Feignes – links D67 afdaling richting Xonrupt-Longemer – rechts D23 klim Col du Surceneux (810m) – afdaling links D73 richting Fraize – rechts N415 richting Fraize en Col du Bonhomme (949m) – afdaling via N415 – rechts richting Lapoutroie – rechts aan kerk omhoog – Col de Bermont (642m) – afdaling tot Orbey – rechts D48 II richting Pairis en klim naar Col du Calvaire (1134m) – links D148 route des Crêtes tot Col de la Schlucht (1139m) – rechts afdaling richting La Bresse – links D34d richting La Bresse – Over Col de Feignes – Camping

13 augustus 2007

Deze dag genomen om onze koninginnerit te rijden met de bedoeling om de Grand Ballon en de Ballon d’Alsace klein te krijgen (of zij ons).  Vanaf de camping dalen we meteen af richting La Bresse, we rijden niet tot in La Bresse maar slaan wat vroeger af naar links direct omhoog richting Col de Bramont (956m), direct zo’n 7,9km klimmen aan een dikke 4% stijging. De beentjes doen al goed pijn, het klimmen gaat me echt niet goed af deze keer. Ik laat Maarten dan ook maar direct rijden, eigen tempo blijft de beste keuze. Via de top dalen we af richting Kruth, aan het Lac de Kruth nemen we links richting Le Markstein (D27). Deze klim duurt zo’n 14,5km met enkele stukjes tot 8 à 9% stijging.  Le Markstein ligt op 1266 meter hoogte.  Terug een eigen tempo zoeken, nog niet teveel in ’t rood gaan, de rit duurt nog lang.  Boven op Le Markstein nemen we rechts richting Grand Ballon, nog even klimmen tot op 1343meter. We dalen nu tot aan de Col Amic (825m), oppassen hier voor enkele bochten met kasseien! Op de Col Amic nemen rechts richting Goldbach-Altenbach en verder door tot in Willier sur Thur. Weer oppassen voor kasseien in enkele bochten!  Hier nemen links een klein wegje dat parallel loop met de N66 tot in Bitschwiller. Op tijd naar rechts, brugje over tot in Bitschwiller, aan de lichten rechts en direct terug links richting Masevaux (Route Joffre).  Hier krijgen we een mooie klim richting Col du Hundsrück, dik 9km klimmen aan 4,3% tot op 748meter hoogte.  Wederom eigen tempo, laat die Maarten maar rijden. Als er iets op wat geklommen moet worden, doen de benen direct pijn, soms krijg ik de trappers amper rond.  Conditioneel geen probleem, alleen die verdomde benen.  Op de top nog snel wat foto’s schieten en dan in een rotvaart richting Masevaux.  Tijd om de maag te vullen.
In Masevaux gaan we naar rechts richting Sewen en verder naar de Ballon d’Alsace. Dit is een vrij drukke baan, maar er ligt een breed en volledig afgescheiden fietspad tot in Sewen.  Mooi zo!  Vanin Sewen is het vrijwel meteen omhoog, ik wens Maarten alvast een leuke klim. 13,2 kilometer aan 5,1% met enkele stukjes tot 8 à 10%.  Ik zie hier toch wel redelijk af, de beentje worden helaas niet beter dus gewoon soepel eigen tempo omhoog rijden. We passeren hier oa het Lac de Sewen en het Lac d’Alfeld.  Op de top zitten we op 1171 meter hoogte.  Niet te lang treuzelen en we beginnen meteen af te dalen tot in Saint-Maurice sur Moselle.  Hier nemen we links de grote baan (N66) tot in Le Thillot. Gelukkig is het maar 6km en kunnen we hier rechts nemen richting Cornimont (D486). Het beste is eraf en we rijden nu via Cornimont naar La Bresse om dan nog zo’n kleine 9km te stijgen tot aan onze camping. Moe maar voldoen mogen we rustig in onze stoeltjes gaan zitten. Dat verdient een pintje!  Vandaag heel de dag prachtig weer gehad, af en toe bewolking en wat wind. Zeker bij het afdalen kan het wat fris zijn.

138km   (23km/u – 6u00)

• Camping – afdaling D34d – links Col de Bramont (956m) – afdaling richting Kruth – links omhoog richting Le Markstein – rechts richting Grand Ballon (1343m) – afdalen tot Col Amic (825m) – rechts naar Willier s/thur – links Bitschwiller – rechts Route Joffre – Col du Hundsrück (748m) – Masevaux – rechts richting Sewen (fietspad) – Ballon d’Alsace (1171m) – afdalen tot Saint-Maurice s/Moselle – links N66 tot Le Thillot – rechts D486 richting Cornimont – rechts richting La Bresse – D34 volgen omhoog richting Col de Feignes en camping.

14 augustus 2007

Gisterenavond zijn we onze camping gaan betalen en gevraagd hoelang we ons tentje mochten laten staan. Geen probleem voor de vriendelijke uitbaters. We kunnen dus vandaag nog een ritje doen.  Doel: de Petit Ballon en Platzerwasel.
Vandaag vertrekken we terug richting Col de Feignes maar rijden verder omhoog richting Col de la Schlucht (1139m). We dalen gewoon via de grote baan (N417) richting Munster.  Net voor Soultzeren doen we nog een luske bij. We nemen hier links, direct omhoog richting Col du Wettstein. Een mooi klimmetje van zo’n 5km tot op 880 meter hoogte.  Boven passeren we het Cimitière des Chasseurs en draaien hier rechts om nog wat hoger te klimmen tot Collet du Linge (975m). Hier terug rechts afdalen via de Hohrodberg en het dorpje Hohrod tot je terug uitkomt op de N417. Hier even links de grote weg op richting Munster.  In Munster vrijwel meteen rechts richting Luttenbach.  Deze baan even volgen tot net in Luttenbach, hier nemen we links richting Petit Ballon.  Het gaat hier vrijwel meteen omhoog aan zo’n 10 à 13% met enkele scherpe haarspeldbochten. Je krijgt hier echt weinig recuperatie en het is weer tijd om Maarten een “bonne route” te wensen.  Eigen tempo, op tijd drinken en af en toe iets eten. De benen zijn nog steeds niet beter en het doet hier echt wel goed pijn soms.  Het blijft hier precies maar duren, eens het bos uit, zie je de weg lopen naar boven en da’s geen bemoedigend gezicht.  Het blijft gewoon steil omhoog gaan tot op 1163meter.  Boven op de Petit Ballon (hoe komen ze op de naam) valt er weinig te beleven, geen bordjes, weinig volk.  Voor de afdaling besluit ik toch maar regenvestje aan te trekken tegen de koude wind.  Beneden aangekomen gaat het normaal direct terug omhoog richting Col du Platzerwasel.  We besluiten om hier eerst een stukje te eten. Niet echt ideaal om zo meteen direct beginnen te klimmen, maar de maagjes waren aan het grommen.  Na onze lunch beginnen we meteen aan de beklimming van de Platzerwasel. Ik laat Maarten direct rijden, nu doet het echt wel pijn, de snelheid zakt soms tot 8km/u en het is soms stoempen en blazen. Hier en daar zit er een iets vlakkere strook in maar die wordt vrijwel meteen gevolgd door een steil stukje.  Afzien dus.  Uiteindelijk geraak ik toch boven, Maarten staat al te wachten aan het bordje voor de traditionele photoshoots.  Col du Platzerwasel: 1183 meter hoogte.  Samen met de Petit Ballon is deze Platzerwasel toch 1 van de zwaardere cols van deze trip.  Vooral enkele steile stukjes en weinig recuperatie.  We rijden nu nog wat verder en hoger tot Le Breitfirst op 1280 meter.  Het is zo ongeveer genoeg geweest voor vandaag dus nemen we wat verder de Route de Crêtes tot op de Col de la Schlucht.  Er staat hier veel wind en de route is zeer heuvelachtig. Je passeert hier nog de Col d’Hahnenbrunnen en de Col du Herrenberg. We rijden hier bijna constant op een hoogte van meer als 1000meter.  Ik besluit dan ook om mijn regenvestje terug aan te trekken tegen de kou.  Via de Col de la Schlucht dalen we terug richting La Bresse, nog kort stukje stijgen tot Col de Feignes en dan zijn we terug aan de camping. Douchke nemen, tentje opruimen en alles in de auto steken.  Dan normaal starten, maar er gebeurd niks, platte batterij.  Even startkabels gaan vragen aan de receptie en een vriendelijke Nederlander heeft ons dan verder op weg geholpen.  Zo konden we terug richting Overijse snorren.  Moe maar voldoen!

96,2km   (21,1km/u – 4u32)

• Camping – Col de Feignes – Col de la Schlucht – afdaling – links Col du Wettstein (880m) – Collet du Linge (975m) – afdaling via Hohrodberg – links richting Munster – rechts Luttenbach – links Petit Ballon (1163m) – afdaling – aan brugje direct links – Col du Platzerwasel (1189m) – Le Breitfirst (1280m) – rechts route des Crêtes – Col de la Schlucht – afdaling richting La Bresse – Col de Feignes - camping

--> Hier alle foto's te vinden

:cool: :grin:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
Vogezen 2007
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2007 - 19:25 »
Mooi verslag. Enkele weken terug was ik ook te vinden in de Vogezen, ik was op doortocht naar Oostenrijk. Een prachtig streek om met de koersfiets te doen. Ik zat wel iets noordelijker in de vogezen maar plan, van zodra ik tijd (verlof) heb, nog eens een reisje naar daar te maken. Een afstand van 400-500km met de auto is perfect te doen voor een lang weekend hard labeur.

Citaat
Deze baan kan je best doen op een zondag of feestdag, dan rijden er geen vrachtwagens en da’s toch iets aangenamer.  Het blijft wel een redelijk drukke baan

Hoe druk was het verkeer daar? Ik zat er in het weekend en buiten wat motards heb ik eigenlijk niet veel volk gezien in de beklimmingen. Met namen zoals D34 en D9 had ik wel wat schrik om op een ware autostrade terecht te komen, niks was minder waar.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Vogezen 2007
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2007 - 19:53 »
Citaat
Deze baan kan je best doen op een zondag of feestdag, dan rijden er geen vrachtwagens en da’s toch iets aangenamer.  Het blijft wel een redelijk drukke baan

Hoe druk was het verkeer daar? Ik zat er in het weekend en buiten wat motards heb ik eigenlijk niet veel volk gezien in de beklimmingen. Met namen zoals D34 en D9 had ik wel wat schrik om op een ware autostrade terecht te komen, niks was minder waar.

tegenover de kleinere D-wegen was deze N415 toch wel wat drukker, samen met de D417 (over de Col de la Schlucht) zijn dit de wegen die richting Colmar gaan.  Met drukker bedoel ik dus dat er toch bijna constant wagens en motards voorbijrijden (gelukkig geen vrachtwagens de zondag).  Die wegen zijn wel breed genoeg, maar toch.  Op sommige cols kom je amper auto's tegen, vooral als je de kleinere en minder bekende cols opzoekt (welke meestal nog zwaarder zijn)

:cool:

Barny

• Bart Verschueren
  • 4Bikers Member
Vogezen 2007
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2007 - 20:16 »
Aha, camping Belle Hutte. :flower:
Enkele jaren geleden daar geweest na een terugkeer uit de Ardeche(wel met de mtb, 'k heb geen koersfiets :toeme:) met de bedeoeling ergens in La Bresse te blijven voor één dag.
Dat viel zo goed mee (camping en omgeving ) dat we (=pa + 2 kids) daar 3 dagen gebleven zijn. :applaus:
Ik heb daar zelfs een derde fiets gaan huren voor men dochter zodat we eens een tochtje met de ganse famillie gemaakt hebben.
Een unicum tot op heden. :ohmygod:
Ook voor de mtb is het daar mooi.

Djambo

• 4Bikers Member
Vogezen 2007
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2007 - 12:53 »
Ik ben altijd vrijwilliger voor een on the road tripke naar de vogezen !!!  Staat nog op mijn verlanglijste  :hail: