Auteur Topic: Fietsbel: meer dan nuttig  (gelezen 18153 keer)

Jack77

• 4Bikers Member
Fietsbel: meer dan nuttig
« Gepost op: 2 mei 2005 - 22:17 »
Bij deze wil ik, in navolging van Peter, even wat reclame maken voor een fietsbel.

Ik was het beu om telkens te roepen naar voetgangers. Je hebt er niet altijd even veel adem voor, mensen horen het niet, weten niet dat het op hen bedoeld is of verstaan niet dat ze gevraagd worden om een stap opzij te zetten. Op mijn koersfiets - met bel - had/heb ik hier veel minder last van. Mensen lijken veel meer gewoon aan de betekenis van een fietsbel. Bovendien lijkt/leek roepen me minder "beleefd" en had ik het gevoel "bruut" over te komen. Wat het imago van bikers mogelijk niet ten goede komt.

Vandaar dus de bel.

Het lijkt mss niet "cool", so be it, maar sinds zaterdag heb ik een bel op mijn bike. Het is zo'n licht Ekip ding dat je met een ring boven of onder je stuurpen monteert - of laat monteren :-p  (met dank aan Bikerju)

De bel zelf staat bij mij naast en niet in het verlengde van de stuurpen.
Misschien is het daardoor dat ze enkel geluid maakt wanneer ik het wil.

En het effect mag er blijkbaar zijn. Voetgangers schijnen sneller door te hebben dat je er aan komt en gaan (bijgevolg) eerder (en tot nu toe zonder morren) uit de weg. Zodat je meer kans hebt op een makkelijke doortocht - uiteraard tegen een gepaste snelheid! En dat terwijl je gewoon even met mijn hand tegen de bel moet tikken.

Een kleine investering, weinig moeite, veel resultaat.

Probeer het dus eens. Je zal mss versteld staan.

Jack, met bel.

P.S.: Nee, het is geen accessoire, maar volgens mij een volwaardig onderdeel.
.

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2005 - 22:18 »
Even nog wat tips voor de selectie van een off-road waardige bel:

Citaat van: Peter
Zorg wel dat je er een neemt met een klem die sluit met een schroef) al de rest davert los in de bergen. Ook de constructie van de bel zelf is belangrijk. Kun je de bel zo van de bevestiging trekken dan verlies je de bel snel (eventueel vastlijmen op de bevestigingspin).
De belhefboom zit best op een soort veertje. Luister naar de bel in de winkel (hoge heldere ting, sommige geven enkel een doffe tong).
Zorg dat de bel niet gewoon van blik is. Dat geeft ook een zeer doffe toon.
.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2005 - 11:09 »
Ik heb op mijn fietsen al jaren een bel.
Het is erg goedkoop, en het is handig om zonder te moeten roepen de mensen (wandelaars, tragere fietsers, ...) op een "beleefde" manier voorbij te steken.

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #3 Gepost op: 3 mei 2005 - 22:01 »
Sinds ik met de bike naar het werk rij heb ik ook een bel op m'n bike gezet.
Het is gewoon een onmisbaar onderdeel in het "gewone" verkeer.

In het bos gebruik ik ze bijna nooit t.o.v. andere bikers. Ik wacht eerder een breder spoor af om voorbij te steken i.p.v. iemand belgwijs te vragen baan te ruimen.

Tegenover wanderlaars in den bos gebruik ik ze al wel eens. Soms krijg je dan verbaasde en apprecierende blikken terug  :luck:

Enig minpuntje: wanneer het regent vermindert het belvolume spectaculair :shocked:

Optimo GmC

• 4Bikers Member
« Reactie #4 Gepost op: 3 mei 2005 - 22:51 »
Ik heb ook een bel op mijn twee fietskes, net voor dezelfde reden als Jack77.

Dzjowie

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
    • http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=457243
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2005 - 10:45 »
Ik heb mijn bel ook altijd bij, in de persoon van Jack77... O:-)

Maar allez, bij gelegenheid moet ik me maar 'ns zo'n ding aanschaffen...
I dislike arguments of any kind. They are always vulgar and often convincing.

- Oscar Wilde -

XC-SjoerieMoerie

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • 4bikes
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2005 - 00:25 »
Bij deze wil ik, in navolging van Peter, even wat reclame maken voor een fietsbel.

Ik was het beu om telkens te roepen naar voetgangers. Je hebt er niet altijd even veel adem voor, mensen horen het niet, weten niet dat het op hen bedoeld is of verstaan niet dat ze gevraagd worden om een stap opzij te zetten. Op mijn koersfiets - met bel - had/heb ik hier veel minder last van. Mensen lijken veel meer gewoon aan de betekenis van een fietsbel. Bovendien lijkt/leek roepen me minder "beleefd" en had ik het gevoel "bruut" over te komen. Wat het imago van bikers mogelijk niet ten goede komt.

Vandaar dus de bel.

Het lijkt mss niet "cool", so be it, maar sinds zaterdag heb ik een bel op mijn bike. Het is zo'n licht Ekip ding dat je met een ring boven of onder je stuurpen monteert - of laat monteren :-p  (met dank aan Bikerju)

De bel zelf staat bij mij naast en niet in het verlengde van de stuurpen.
Misschien is het daardoor dat ze enkel geluid maakt wanneer ik het wil.

En het effect mag er blijkbaar zijn. Voetgangers schijnen sneller door te hebben dat je er aan komt en gaan (bijgevolg) eerder (en tot nu toe zonder morren) uit de weg. Zodat je meer kans hebt op een makkelijke doortocht - uiteraard tegen een gepaste snelheid! En dat terwijl je gewoon even met mijn hand tegen de bel moet tikken.

Een kleine investering, weinig moeite, veel resultaat.

Probeer het dus eens. Je zal mss versteld staan.

Jack, met bel.

P.S.: Nee, het is geen accessoire, maar volgens mij een volwaardig onderdeel.

Ik heb dezelfde bel... het is klein valt ni op en ge hebt er zo met uwe vinger tege getikt  :)
Stretch your legs

Steven

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2005 - 10:25 »
die Ekip dingskes voor op het balhoofd hebben 2 nadelen:

1. het geluid is niet al te best
2. met uw vinger naar uw balhoofd gaan tijdens een ardeense afdaling is niet gemakkelijk, en zelfs gevaarlijk.

Maja, 'k heb ze ook en 't is beter dan niks...

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2007 - 20:40 »
Lang geleden dat ik hier nog eens kwam kijken,
Ondertussen ziet mijn mobiel er zo uit  :

http://users.fulladsl.be/spb16873/MTB/K2_1.JPG

http://users.fulladsl.be/spb16873/MTB/K2_2.JPG

wat betreft dien toeter, ofte een bel...

nen maat van me vertelde me dat hij op zijn fiets een bende gepensioneerden naderde. Ge kent dat wel, zo van die gasten die overal een vrij giftig kommentaar van hebben, en die iedereen jonger dan 60 nog zien als een snotneus die ge beter een pak voor zijn broek zou geven.

wel, die vriend van me heeft dus een bel op zijnen vlo staan. en maar bellen, en bellen, en bellen. de heren en dames gepensioneerden gebaren van piekenaas, en de kris moet dus langs die bende proberen te geraken.

"Meniere, get gie gin belle zekerst ???" riepen ze hem na...
Team Green : www.team-green.be

Jack77

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2007 - 08:43 »
[off-topic]

Juist hetzelfde voorgehad.
Groep bejaarden op wandel in het bos en natuurlijk gans het pad blokkeren
Snelheid minderen, bellen, bellen, bellen.
Met veel moeite gingen ze, rij voor rij, uit de weg.
Ikke uiterst rechts, zogoed als van het pad, voorbij tegen 15-20/u.
Helemaal achteraan enkele pippo's natuurlijk niet aan het opletten.
Die zien/horen mij erg laat (bellen/roepen) en verschieten.
Ikke remmen en uitwijken. Uiteraard niemand geraakt maar dat achterwiel slipte wel even. En toen was ik de crimineel, doodrijder, etc.

Enfin, los daarvan is die bel al wel heel nuttig geweest.

[/off-topic]
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2007 - 09:19 door Jack77 »
.

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2007 - 08:51 »
Bestaan er kleine (maar toch geluid-genoeg-makende) belletjes met een soort clip-systeem.

Dus die zonder gereedschap kunnen worden geinstalleerd en snel kunnen worden overgezet???

tnx
 :cool:

Tom

• 4Bikers Member
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2007 - 09:06 »
Yep,

Heb er zo 1tje aangeschaft bij Vaneyck. Door middel van een dikke rek (vergelijkbaar qua montage als de sigma computerkes) te bevestigen rond stuur/stuurpen. Kostte iets van een Euro 5 dacht ik.

Eric B

• 4Bikers Member
    • http://www.E2Team.be
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2007 - 09:29 »
Ik roep gewoon.

Vorige week ... met 3 langs elkaar aan het wandelen in mijn richting op het fietspad ... ik had zoiets van ze zien mij wel komen en ze zullen wel plaats maken ... niet dus ...

Net ervoor ne keer heeel luid geroepen ... en dan krijgt ge van die reacties van 'onnozelaar', tot 'zalt gaan ja' ... om uw kl* ten van op te vreten, wat een mentaliteit ...

Eric b

sven

• sven vd
  • 4Bikers Member
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2007 - 09:57 »
Blijkbaar is de fietsbel het enige wat verplicht op een mtb of racefiets moet staan... Blijkbaar zouden er nt veel flikken dit weten, gelukkig maar  ;)

Ik rij altijd zonder bel maar ben meestal super hoffelijk voor voetgangers, bij mij krijgen die absolute voorrang... Soms moet je dan eens op uw lip bijten als ze lomp in uw weg blijven staan maar ruzie maken helpt nt... Ik roep ook wel eens maar doe dat nt graag, komt wat boertig over denk ik...

Zo heb ik tijdens de chrono in Geraardsbergen 100m achter een jogger moeten fietsen op een single track, deze hoorde mij nt wegens mp3 speler... zin om eens hard te roepen, maar stel u voor dat die daar een hartaanval krijgt... dan verlies ik nog meer tijd...  :huh:

Als ze mij van de weg zouden catapulteren met hun rugzak, dat is natuurlijk een andere zaak  :nerd:
- Goeman Scott Cycling -

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2007 - 10:46 »
Ik hou het bij een vriendelijk "roepke".Bel staat niet op de fiets.Bij ons heb je meestal wandelaars op de bredere dreven,bospaden.Kun je meestal gemakkelijk passeren,meestal....
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2007 - 21:12 »
Ik blijf zweren bij de bel  :grin:

Probleem in moderne tijden van GPS, fietscomputer, ... , is dat er op het stuur minder en minder plaats is.  Sommige bellen, zoals Ekip (bevestiging aan ringen stuurbuis) bieden hier een handige en goedkope oplossing.

Flip FSR

• 4Bikers Member
« Reactie #16 Gepost op: 23 augustus 2007 - 22:20 »
't Is inderdaad een goede investering, roepen is en blijft onbeleefd/komt onvriendelijk over... jaja toch wel!

k2-er

• Kristof
  • 4Bikers Member
    • My website
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2007 - 18:00 »
Ik heb het lang niet nodig gevond een bel te gebruiken, maar nu dat ik een toeter gekregen heb vind ik het toch zeer handig. Toch net iets vriendelijker als je de mensen met een signaaltje kan waarschuwen van je komst. De meesten kijken eens raar op als ze de toeter horen, maar gaan toch bijna altijd aan de kant (behalve in Zwitserland, daar waren de mensen precies niet echt gediend van fietsers) .

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2007 - 18:10 door k2-er »

Thierry

• 4Bikers Member
Re: Fietsbel: meer dan nuttig
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2007 - 00:33 »
Deze fietsbel staat op mijn fietske ...

DING DONG !!!!

Foto (c) LuckyIron - 22/12/2007 - RL-tocht Theux - Signal de Botrange - Theux
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

JeFKe

• Jeffry Goethals
  • 4Bikers Member
    • http://www.4bikers.be
Re: Fietsbel: meer dan nuttig
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2007 - 10:37 »
Welk geluid geeft dat als je weer eens de geluidsmuur doorbreekt? ;)

Of nog belangrijker. Hoeveel weegt dat spel? :cool:
The Tiger became a Leopard...