Auteur Topic: Fietsbel: meer dan nuttig  (gelezen 18154 keer)

Jack77

• 4Bikers Member
Re: Fietsbel: meer dan nuttig
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2007 - 11:20 »
Op Bike Motion was er een kleine stand waarop wel 50 verschillende leuke fietsbellen werden getoond.
.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
Volt - fietsbel
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2009 - 19:16 »
Iemand Volt gezien afgelopen donderdag ?
Een oudere man kloeg over de sportfietser die geruisloos voorbijkomt gesjeesd, dat dat nogal verschieten is, begrijpelijk. Ook begreep hij niet dat er soms op hem geroepen word door een bende parkieten om duidelijk te maken dat er luchthappers aangestoven komen, begrijpelijk (2x al)

Dus de man vroeg : waarom hebben jullie niet allemaal een bel ?

Tegenover hem, ne dopingzondaar Musseuw die als reply gaf dat een bel niet past in het design van een fiets  :005: en ernaast een voorzitter van een wielertoeristenclub, die claimde dat zeker de helft van de fietsers een bel heeft, goed zo

De discussie hield geen steek want het was zo klaar als een klontje, een bel is nu eenmaal nodig zelfs op een asfaltbike en voor mijn part ook op een mtb (op beide staat hij bij mij)
Bij ons in de club is er ene die heeft geen bel maar een hondenspeelgoedje waarin je kan knijpen en dat piept dan. Hoe dan ook functioneel.

Hoe staat de algemene biker tov een bel ? Verplicht of eerder onnodig ?

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
Re:Fietsbel: meer dan nuttig
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2009 - 20:39 »
topics samengevoegd  ;)

Ik heb sinds een tijdje ook een fietsbel gemonteerd op de racefiets en 'k moet zeggen dat ik die zeer vaak gebruik. Al moet ik ook nog wel is roepen, eer ze mij gehoord hebben.

:cool:

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2009 - 20:49 »
awel ik heb het al meerder malen getest op onze TT verkenningsritten met gans de bende. Me gans vanachter gezet en dan helemaal laten uitzakken, van zodra je 25m bent afgezakt horen de andere je niet (ik gebruik zo'n klein belleke van bbb)
Dat wil voor mij zeggen dat een wandelaar je op 25m afstand toch best kan horen, want een biker heeft meer last van het lawaai van de wind en de wandelaar bijna niet (dopplereffect heeft hier vrijwel geen invloed)

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2009 - 20:58 »
De flits in Volt kon je moeilijk een discusie noemen; eerder een voorbeeld hoe 2 tegenpartijen verroest in hun principes wat argumenten komen opperen die geen steek houden (zowel Musseeuw die stelde dat een bel niet bij het "design" van een fiets past, als de tegenpartij die opperde dat als oplossing er maar wielerpistes moeten komen  :039:)

Een bel is zonder meer nuttig; op al m'n 6 bikes staat een bel en/of toeter.

Toch merk ik ook vaak dat wandelaars en andere weggebruikers een bel niet horen.  Dan krijg je soms grappige reacties zoals "je moet wel bellen h".  Enfin, als ik merk dat er niet wordt gereageerd op belgerinkel, roep ik eens.
Er is verschil tussen roepen en roepen.  Ne "goeiemorgen" zeggen of al vloekend iets roepen is een wereld van verschil.  Als ze opzij gaan, bij het passeren nog eens een "merci", en dan krijg ik zelden negatieve reacties.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2009 - 21:23 »
De flits in Volt kon je moeilijk een discusie noemen; eerder een voorbeeld hoe 2 tegenpartijen verroest in hun principes wat argumenten komen opperen die geen steek houden (zowel Musseeuw die stelde dat een bel niet bij het "design" van een fiets past, als de tegenpartij die opperde dat als oplossing er maar wielerpistes moeten komen  :039:)

en ik zeg het geen 2 keer zeker ?

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2009 - 22:48 »
Ik heb op mijn beide bikes een bel staan.
Den ene dient voor de woonplaats / werk verplaatsingen dus daarop is het een must.
Wordt meerdere keren per rit gebruikt.

Op mijnen bosprotter heb ik ook n staan.
Op een toertocht gebruik ik die slechts sporadisch aangezien ik normaal pas voorbij steek wanneer er voldoende plaats is.
Nadeel: in den bos durven er al een twijgjes tegenaan slaan waardoor bikers voor mij opzij gaan terwijl dat niet de bedoeling is :oops:

En als 't regent dan komt er helemaal geen geluid meer uit zo'n bellekes. :(

stelvio

• Daniel paelman
  • 4Bikers Member
« Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2009 - 08:19 »
, bij het passeren nog eens een "merci", en dan krijg ik zelden negatieve reacties.

Idd. met een beetje beleefdheid en verdraagzaamheid  van alle partijen kun je al heel wat meer bereiken.
genieten is.........Biken

superdiesel

• 4Bikers Member
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2009 - 16:38 »
Van de drie deelnemers aan het debat was die bejaarde wandelaar wat mij betreft veruit de grootste aap. Deed alsof heel dat fietspad van hem was. Noemde het zelfs een 'wandelpad'. Het leek mij een wandel- n fietspad. Hij wilde ook alle sportieve fietsers verbannen naar een indoor zaal. Dacht zelfs dat dit een redelijk voorstel was  ('zijn er burgemeesters in de zaal'?). Wat een arrogantie, op een leeftijd dat een mens toch al wat wijzer zou moeten zijn.

Individuele wandelaars (of koppels) moeten rechts houden op een fietspad en er rekening mee houden dat er elk moment een fietser kan passeren. Zoals wij rechts houden op een 'autopad' en er rekening mee houden dat er elk moment een auto of moto kan passeren (soms hoor je ze niet). En niet manifest in 't midden lopen, zoals al eens gebeurt. Stel dat auto's geen lawaai meer zouden maken (electrische), zouden ze dan telkens moeten claxoneren wanneer ze fietsers passeren op een eenvaksbaan? Misschien. Ze zouden in elk geval moeten vertragen of nog meer vertragen wanneer ze passeren en zorgen dat ze voldoende afstand houden van fietsers.

Idem dito voor fietsers die wandelaars passeren: minstens vertragen, tenzij er meer dan voldoende ruimte is om te passeren. Ik kan niet zeggen dat ik altijd bel, ook al hangt er ergens een bel aan het stuur van mijn koersfiets. Zelf vind ik het ook niet nodig dat fietsers bellen wanneer ze me passeren terwijl ik fiets of wandel.

A propos: mochten profs met een fietsbel rondrijden op hun bolides, dan zouden 'toeristen' dat ook doen. Met stijl heeft dat niet veel te maken imo. Musseeuw stal wel de show met zijn 'schalkse' belletjes. :011:

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2009 - 23:57 »
Dat wil voor mij zeggen dat een wandelaar je op 25m afstand toch best kan horen, want een biker heeft meer last van het lawaai van de wind en de wandelaar bijna niet (dopplereffect heeft hier vrijwel geen invloed)

dat is dus een GROOT misverstand. als wandelaar hoor je fietsers gewoonweg niet afkomen. ofwel ben je aan het babbelen, ofwel aan het wegdromen, maar op n of andere manier hoor je fietsers dus niet. eigenlijk begrijp ik best dat ze heel dikwijls ferm van ons verschieten (met of zonder bel, met of zonder roepen), net zoals je als fietser dikwijls verschiet van een tutende auto.

als je zo eens aan de andere kant van de confrontati staat, dan verschiet je soms nogal hoe gevaarlijk die razende bikes afkomen, zeer beangstigend is dat bij momenten.
Team Green : www.team-green.be

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2009 - 15:15 »
wandelaars zouden altijd in tegengestelde richting moeten wandelen, is veel veiliger voor zowel wandelaars als voor auto's/fietsers.

Ik stap altijd in tegengestelde richting zodat ik aankomend verkeer (auto's/fietsers) ZELF zie afkomen!  Voelt veel veiliger.

Thierry

• 4Bikers Member
« Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2009 - 17:46 »
wandelaars zouden altijd in tegengestelde richting moeten wandelen, is veel veiliger voor zowel wandelaars als voor auto's/fietsers.

Ik stap altijd in tegengestelde richting zodat ik aankomend verkeer (auto's/fietsers) ZELF zie afkomen!  Voelt veel veiliger.

Hoe bepaal je de tegengestelde richting op een bospad ?

Of bedoel je dat de wandelaar steeds links van het pad moet wandelen, zodat hij het aankomend verkeer ziet ? If so : wat doe je dan met de MTB'ers die van achter de wandelaar komen, die ziet hij nog steeds niet aankomen ...

Gewoon ewa gezond verstand en ewa verdraagzaamheid van beide partijen, en alles verloopt prima. Jammer genoeg zijn gezond verstand en verdraagzaamheid de laatste tijd nogal zeldzaam aan het worden ...
www.point2leuven.be -> GPS voor auto, moto, outdoor ...

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #32 Gepost op: 16 maart 2009 - 18:25 »

Hoe bepaal je de tegengestelde richting op een bospad ?

Of bedoel je dat de wandelaar steeds links van het pad moet wandelen, zodat hij het aankomend verkeer ziet ? If so : wat doe je dan met de MTB'ers die van achter de wandelaar komen, die ziet hij nog steeds niet aankomen ...

Gewoon ewa gezond verstand en ewa verdraagzaamheid van beide partijen, en alles verloopt prima. Jammer genoeg zijn gezond verstand en verdraagzaamheid de laatste tijd nogal zeldzaam aan het worden ...

da's idd nog een ander puntje die bos- of veldwegen. Ik doelde hier meer op de openbare weg.

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #33 Gepost op: 16 maart 2009 - 20:05 »
het antwoord op elk probleem tegenwoordig : verdraagzaamheid !

Christ D.

• Depestel Christ
  • 4Bikers Member
« Reactie #34 Gepost op: 16 maart 2009 - 20:10 »
het antwoord op elk probleem tegenwoordig : verdraagzaamheid !
Zuste !!!
Ik ben wie ik ben,wie me niet lust zal daarmee moeten leren leven.

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2009 - 20:27 »
vind het eigenlijk vrij vreemd dat men hier oppert dat ie meermaals per rit een bel nodig heeft... op m'n stadsfiets staat er ene en ik gebruik dat eigenlijk nooit... Net zoals ik ook nooit toeter met de wagen btw... vrij onpersoonlijk en tegen dat het effect heeft is het euvel of allang verholpen of is 't al lang om zeep...

op m'n mtb en koersfiets heb ik dan ook geen staan... Ofwel wacht ik tot ze me gezien hebben, ofwel ga ik op een manier voorbij zodat ze niet te fel schrikken (als je iemand aan 10/h voorbijgaat lijkt me dat niet echt een probleem, lopers komen ook aan die snelheid voorbij en die hebben ook geen bel) en ander roep ik ff op respectvolle toon "pardon" en in't passeren een "danke"
Dat verloopt meestal vlotjes... Ik herinner me slechts 1x een echt akkefietje en dat was met mensen die hun honden hadden loslopen (grappig toch?)

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2009 - 20:46 »
het antwoord op elk probleem tegenwoordig : verdraagzaamheid ... ? Denk je nu echt dat de mensen 20 jaar geleden verdraagzamer waren ?

Het heeft er uiteraard ook mee te maken, maar ik denk (zoals eerder hier gezegd) gezond verstand en zo'n onnozel ding van 8gr.
Ook zijn degene die correct handelen in de fout, ge moet soms die oenen eens goe op hun plaats zetten maar wie brengt dar de moeite nog voor op, laat staan de moed want voortzelfde geld krijg je een koek op uw cabine.
Mensen die wel hierop reageren worden dan bestempeld als arrogant en zo blijft heel de molen maar draaien en draaien

DdT

• David Vroman
  • 4Bikers Member
« Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2009 - 22:16 »
Als ik voorbij wil, om het even waar, roep ik gewoon eens heel vriendelijk..GODVERDOEME!!!! en dat gaat meestal....
Neen, ook al vaak gemerkt dat mensen je niet horen afkomen op straat of verharde paadjes. Gewoon wat inhouden en pardon zeggen heeft nog nooit een probleem met zich meegebracht.
Soms is het schoon om zien hoe sommigen een andere biker zouden in de kant duwen om zelf geen snelheid te moeten verliezen. Zondag nog gezien op de TT in Heestert. Tja...je hebt verschillende karakters en dat zal altijd zo blijven denk ik, fietsbel of niet.
Magura heeft een schone toeter!!! (op zijn stuur )

Peter

• 4Bikers Member
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2009 - 08:07 »
Verdraagzaamheid vind ik zever in pakskes. Het gaat om respect voor de ander, niet verdraagzaamheid.
ge kunt zo zeggen dat ge verdraagzaam moet zijn voor mensen zonder be l  :cool:, chauffeurs die op fietspad parkeren,  die met hun quad perse een bospad willen omploegen enz. No way dat men dat verdraagt : zij hebben een fundamenteel gebrek aan respect voor de ander en voor het verkeersregelement(dat laatste weegt wel minder zwaar).
Hoe gecompliceerder een samenleving en hoe meer inwoners per km, hoe meer regels er blijkbaar nodig zijn om conflicten te vermijden.
Als ge meer een klapken doet met de "ander" kunt ge met minder regels toe.
Wandelaars die gaan er in het bos met het gezin op uit ter ontspanning ge kunt die moeilijk regelkes gaan opleggen van daar moet ge lopen, nen fietser rijdt toch ook in beste spoor. En meestal horen ze mijn bel wel en anders zeg ik wel ding dong , tuttutuen dank u al lachend. Desnoods stop je gewoon, bvb "loslopende kinderen" ;)(lolleken he), maar die zijn net als dieren nogal onvoorspelbaar. Je gaat best uit van het voorzorgprincipe : ja die zal nert als ik langskom opzijj stappen enz.
Het dank u zeggen is zeer effectief in het kweken van goodwill. Het binnendoor sluipen aan volle snelheid zonder waarschuwing het tegendeel. De mensen schrikken en dan krijg je rare reacties.
Trouwens op zondagnamiddag full speed door een bos vol wandelaars dual slalommen is niet echt verstandig voor de cohabitatie.
Ik heb nog maar 3 keer in mijn leven miserie gehad met wandelaars en dat waren mensen die ervan uitgingen dat ze een monopolie hadden en door het leven gaan van het is hier allemaal het mijne.
Op een fiestpad daar gelden wel regels, ook voor wandelaars. Neemt niet weg dat het voorzorgprincipe er ook speelt. En groepen van om het even welke soort  zijn een gevaar voor iedereen. De groep vindt meestal iedereen moet voor ons uit de weg.  het verstandigst is gewoon aan de kaant gaan staan en wachten tot ze voorbij zijn. Anders krijgt ge nen hoop frustratie en dat zijn die 5 seconden wachten niet waard.
Dus ik blijf erbij een bel hoort op elke fiets ;) , zeker op een racefiets. 
Maar de meesten vinden hun imago belangrijker dan zo'n belletje.
Allez welke tt-organisator heeft de culot om te zeggen zonder bel start ge niet. Als er dat een paar doen zal iedereen er vlug n hebben.
Ik neem mij voor hetzelfde te doen op de eerste rit die ik organiseer.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009 - 08:44 door Peter »

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2009 - 22:00 »
vind het eigenlijk vrij vreemd dat men hier oppert dat ie meermaals per rit een bel nodig heeft...
Tijdens mijn ochtendlijke woonpaats-werk verplaatsingen zit ik middenin het schoolgaand verkeer.
Een bloemlezing:
Met z'n tween of zelfs drien naast elkaar op het fietspad
Met z'n vieren naast elkaar op een rustige weg, heel de breedte benomen
Met z'n drien naast elkaar tot tegen de middellijn van de steenweg
Een fietser die eerder "zwalpend" over het fietspad rijdt i.p.v. een lijn rechtdoor
Een auto die rechts afslaat zonder te kijken naar achterop komende fietsers
Wandelaars met loslopende honden
Een voetganger die op het fietspad loopt i.p.v. op het voetpad
Een fietsende tegenligger (op tweerichtings fietspad) die aan 't tokkelen is op gsm of MP3 player
Een haakse bocht zonder zicht om de Kenndytunnel in te rijden
Een openslaand autoportier
Een voetganger die zonder omkijken plots het fietspad oversteekt richting rijweg
Een auto die het fietspad gebruikt als sluipweg om uit de file te geraken
Een voetganger die midden op het fietspad staat te wachten aan een zebrapad
enzovoort enzovoort

Ik wil het zeker niet dramatiseren hoor maar het zijn nu eenmaal situaties die ik dagelijks tegenkom en waarbij een belletje meer dan aangewezen is.

'k Zal morgenvroeg eens proberen op mijn werk te geraken zonder m'n bel te gebruiken.
Als ik niet dood ben of als ze in 't ziekenhuis internetverbinding hebben, zal ik berichten hoe het was  ;)