Auteur Topic: Fietsbel: meer dan nuttig  (gelezen 17773 keer)

PhrAcE

• Kris De Craemer
  • 4Bikers Crew
  • 4Bikers Member
    • bk0ne ProDucTioNzzz - PhraSeR StyLee
Re:Fietsbel: meer dan nuttig
« Reactie #40 Gepost op: 17 maart 2009 - 23:37 »
mja, als ik met de fiets ga werken kom ik ook wel wat schoolgaande jeugd tegen maar nog niet écht spits denk ik... passeer om 7h50 door 't centrum... en sowieso wijk ik meestal gewoon uit ipv mijn plaats "op te eisen"...

maar voor openslaande deuren en afdraaiende auto's lijkt een bel me toch zinloos hoor... dat hoor je toch gewoon niet?

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2009 - 00:46 »
FYI
euh eigenaardig op een ander (het andere forum dus) is het topic gewoon direct gesloten, het argument was dat er ambras ging komen over dit item LOL zenne, een ding van 8gr

Willy

• Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
    • http://www.megabikers.be
« Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2009 - 08:32 »
bloemlezing van BP klopt als een bus: ik fiets elke dag en dan nog juist voor de eigenlijke spits naar Antwerpen. Voor alle aangehaalde probleemsituaties die zich dagelijks meermaals voordoen is een bel niet altijd de juiste oplossing.

Fietsers en voetgangers verwittig ik meestal met ne simpele 'pardon' en ne merci in het voorbij rijden. Nog nooit 1 opmerking gehad.  Een bel komt soms agressief over of ze horen ze niet (er rijden soms idioten rond met ne serieuze tik aan hun belvingertje ;))

Auto's, bussen: daar helpt een bel niet. Uitermate defensief rijden is in een stad de enige boodschap: ook al is het groen voor de fietser,opletten en laat ze rijden. De meesten krijgen wel ne ferme vloek en als ik geluk heb een kapot achterlicht als kado. Zo overleef ik al meer dan 5 jaar " 't stad'.

Voor de dagdagelijkse woon/werk trip heb ik dus geen bel nodig.

Voor de gewone rustige fietstochtjes langs dijken en fietspaden, daar wel. Ne keer bellen, rustig wachten tot iedereen mooi aan de kant is en in het voorbij rijden ne dikke merci. Iedereen content.

Grootste probleem is dat tegenwoordig niemand nog respect heeft voor een ander, iedereen zichzelf als het middelpunt van het aardse bestaan beschouwd en vind dat hij altijd maar wordt aangevallen. Wie stopt er als er ne fietser voor zijne neus valt? Wie helpt er ne rolstoel op nen trottoir? Juist....slechts een beperkt groepje.Verbale en fysieke agressie worden als normaal gedrag beschouwd.  De minimale beleefdheidsnormen en respect zoals door mijn ouders meegegeven worden als zwak en idioot bestempeld. Ik tracht mijn kids die waarden ook mee te geven...amen ;)

Black Phantom

• Eric Gorris
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • http://users.skynet.be/black.phantom/
« Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2009 - 10:24 »
Voor alle aangehaalde probleemsituaties die zich dagelijks meermaals voordoen is een bel niet altijd de juiste oplossing.
Effe nuanceren: ik vind de punten die ik opsomde niet altijd een "probleem" en een bel is dan ook niet altijd een "oplossing"
- Als de (en nu veralgemeen ik effe) "jeugd" met z'n drieën of vieren naast elkaar rijdt, dan vind ik dat geen probleem.
Je moet gewoon proberen er (minstens) ene van opzij te krijgen om te kunnen passeren en dan vind ik een bel toch nog altijd de properste oplossing.
Een goeie bel hoor je vanop 20m afstand (ik denk wel dat de mijne dat haalt). Als je vanop die afstand moet roepen, dan moet ge uw keel toch al ferm open zetten en dat gaat een stuk minder vriendelijk overkomen.
- een bel is inderdaad geen oplossing tegen openslaande portieren. Ik ben al meerdere keren geconfronteerd geweest met openslaande portieren maar omdat ik (daar waar mogelijk) voldoende afstand hou, heb ik nog nooit het risico gelopen er op te knallen (hout vasthouden). Maar in het voorbijrijden bel ik dan toch een paar keer om de uitvoerder attent te maken op z'n onvoorzichtige handeling.

Soit we kunnen zo nog wel een tijdje doorgaan. De belgebruikers zullen wel meer argumenten vinden pro en de niet-belgebruikers zullen er wel meer contra vinden.
Mij niet gelaten hoor, ik lig er niet van wakker hoor  :p
En ik ga er zeker geen ambras over maken  :005:
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009 - 10:26 door Black Phantom »

Willy

• Wilfried Dejaegere
  • 4Bikers Member
    • http://www.megabikers.be
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2009 - 12:05 »
ik doelde eigenlijk meer op de blind afslaande auto's, de plots openzwierende deuren...die dingen. Ne fietser en de gemiddelde voetganger in de stad geven geen probleem, tenzij ge nen onverdraagzame zijt ;)
Mijn bel is kapot...gesneuveld tijdens 1 of andere crash. Maar der komt zekers een nieuwe op.

Wie me wel razend kan krijgen zijn de chanel-dellen met hun grote bakken: ze kijken om, zien u komen, der is zowaar oogcontact ... en toch rijden ze u de coulissen in.  :dft002:.

Maar soit, uw redenering is u gepardoneerd  ;)...trouwens, 'k had u op den tt in Mol, Wezel in de tent naast de Luc niet herkend, mijn excuses en volgende keer  :bier: :bier:

Qube

• 4Bikers Member
    • teamNomaDesk.com
« Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2009 - 15:31 »
Onlangs nog eens opgeruimd en mijn démontable bel eindelijk terug gevonden. Ik heb me een hele tijd moeten behelpen met "kuch, pardon, merci*. Een bel werkt wel degelijk iets aangenamer, ik roep niet graag op mensen.

Maar...we moeten ook wel durven zeggen dat de zondagfietsers een groot gevaar voor zichzelf vormen. Welke ondoordachte toeren dat die soms uithalen...  :p Om nog maar te zwijgen van de onkunde om met een fiets te rijden. Als ze eindelijk door hebben dat er wordt gebeld verliezen ze plots alle controle over het stuur en zwalpen ze van links naar rechts, hilarisch bij momenten.

Een bel doet het niet altijd even goed. Soms hoort het "madammeke met regenkapje" helemaal niks, hoeveel je ookt belt, en helpt alleen nog een (erg) luide"Aloooooo, pardoooon". Nadat ze zijn bekomen passeer ik dan vlug. Dikwijls hoor ik nog een binnensmonds gemor dat veel weg heeft van '"ebde gij geen bel...?"  :025:

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2009 - 15:49 door Qube »