Auteur Topic: op zoek naar nieuwe bike  (gelezen 8540 keer)

Frank

• 4Bikers Member
op zoek naar nieuwe bike
« Gepost op: 24 september 2007 - 21:15 »
Beste,

Ben op zoek naar een nieuwe fiets. Als amateur ben ik uitgekomen op Merida en Trek. Wat is een verstandige keus?

Gr,

Frank

d@Mit

• Tim Oosterlinck
  • 4Bikers Member
Re: op zoek naar nieuwe bike
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2007 - 21:55 »
'k Zou zeggen kijk alvast hier eens rond en lees onderstaand antwoord eens op een gelijkaardige vraag. Hij slaagt namelijk de nagel op de kop, ik zou het alvast niet beter kunnen samenvatten.

Eerst moet je zelf een paar antwoorden geven :

- welke soort fietser ben je ?
- wedstrijdrijder, marathonrijder, chronorijder, toertochter, vaste route rijder of occasionele fietser ?
- welke soorten paden berijdt je ?
- graag klimmen/afdalen ?
- wat is je mudshivering factor ?
- lange ritten/korte ritten ?
- veel macht ?
- hoe goed kan je schakelen ?
- man van de grote plateau of toch liever het soepele trappen ?

DE fiets bestaat namelijk niet, er bestaat enkel een fiets die goed bij deze of gene persoon past. Daarom moet je eerst eens uitleggen welke soort rijder je bent. Pas daarna kan er een advies gegeven worden dat verder gaat dan "o, die bike heeft een mooier kleur dan die andere". Nu, ook dat kan een belangrijk element zijn.

nevets

• 4Bikers Member
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2010 - 09:16 »
Ik zoek wat info over welke bike te kopen.
Hij zal moeten dienen om langere  afstanden en tourtochten te doen.
Ik zit graag lang op mijn fietske.
Momenteel heb ik een cube comp maar die gaat in de toekomst dienen voor woon werk.
Budget is wel niet onbeperkt ongeveer 1400 1600 E.

Supernaut

• Luc Jennen
  • 4Bikers Member
    • super
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2010 - 10:11 »
Een bike kopen , daar beslis je nog altijd zelf over .
Je geeft zelf al een paar dingen aan waar je belang aan hecht en rekening mee wil houden .Dat is goed .
Gebruikservaringen kunnen we delen , maar wat de n goed vind , dat vind een ander misschien minder .
Veel hangt dus af van de biker zijn rijstijl waarvan je de info krijgt .

Lange afstanden en TT's kan je met elke bike rijden . Hoe je dit zelf verwerkt hangt ook voor een deel van de conditie af .
Er zijn er die nog steeds zweren bij een vaste vork en v-brakes .
Perfect mogelijk , maar voor een minder getrainde biker slaat de vermoeidheid toch wat vlugger toe op zulke bikes .
Dus langere afstanden sluit deze bikes uit .

Maar om U toch wat te helpen .

Met je budget kan je al een meer dan degelijke hardtail kopen , voor een fully is het te krap .
Laten we het dus maar op een hardtail houden .

In de door jou vooropgestelde prijsklasse vind je al bikes met
Een zeer goed Alu frame ,
Fox en Reba's als voorvork  , prima materiaal .
Transmissie SLX / XT dat is betrouwbaar en betaalbaar .
Wielsets zijn meestal sterk , betrouwbaar maar zijn dikwijls voor verbetering vatbaar als het op gewicht aankomt .

Waar jij vooral zal naar moeten kijken is de geometrie van de bikes .
Vind je dat je op een Cube lang zit ?
Als dat zo is , dan moet je al geen Trek nemen want deze heeft in de zelfde maat een bovenbuis die 2cm langer is .

Neem de + en - punten van jou bike en vergelijk ze met andere merken .
Daar kan je je nog wel enkele uren mee amuseren .

Veel plezier in je zoektocht en met je toekomstige bike

Als niets , iets wordt , dan zijn we aan't mountainbiken .

LuckyIron

• Wim Hermans
  • Modderhater
  • 4Bikers Member
    • Wim Hermans
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2010 - 10:13 »
misschien eerst even vragen of je zelf aan je fiets kan sleutelen?

Indien dit zo is, kan je een fiets kopen via internet.

Indien dit niet zo is, stap dan eens wat plaatselijke dealers binnen en laat je goed informeren.
Vraag uitleg en prijzen, maar laat je vooral niet verleiden om direct JA te zeggen.

Wil je een hardtail of een fully?
Indien fully, dan vrees ik dat je met je budget niet toekomt.

paar voorbeelden hardtail
Stevens Wave voor 1499 (zeer goeie vork, goede wielen, iets mindere afmontage)
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=44&lang=de_DE&sect=equipment#inhalt

Stevens Manic voor 1699
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=40&sect=equipment&lang=de_DE

Fully: Stevens Fluent SLX aan 1899
http://www.stevensbikes.de/2010/index.php?bik_id=23&lang=de_DE&sect=equipment#inhalt

Dit is nog maar 1 merk natuurlijk...zo heb je er nog honderden..

Ik kies persoonlijk voor mijn plaatselijke dealer om een bike te kopen.

Indien je via internet wilt kopen, is Canyon wel zeer scherp geprijsd: http://www.canyon.com/_nl/mountainbikes/

succes!

:cool:

Phille

• Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
« Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2010 - 13:16 »
ben je van plan meer dan 4 jaar te gaan biken, wil; je dit met duurzaam materiaal waar je niet teveel naar moet omzien ?
wil je nu reeds betalen wat je de komende 4 jaar gaat betalen aan je fietsmaker ?

koop u dan een rohloff versnellingsbakske, na die 4jaar begint je investering te renderen, oh ja 100.000km garantie

nevets

• 4Bikers Member
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2010 - 20:32 »
Die rohloff versnelling ziet er mij een heel goed systeem uit maar dan begin je zelf je fiets samen te stellen niet.
Of zijn er merken die daar met werken?
Ik ben momenteel klant bij allbikes in in Herentals maar daar is de keuze beperkt (cube of trek).
Niet dat ik nergens anders wil kopen maar moet toch in de buurt zijn ik woon in Itegem, Heist-op-den-berg.
Alvast bedankt voor de info.

nevets

• 4Bikers Member
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2010 - 18:28 »
Weet er iemand goede winkel voor mtb met rohloff versnelling kanten Herentals - Heist op den berg?

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2010 - 18:57 »
Weet er iemand goede winkel voor mtb met rohloff versnelling kanten Herentals - Heist op den berg?

Rohloff ... prima materiaal met slechts 1 nadeel ... weinig verdelers die het op stock hebben liggen.

Voor jou regio is HILSeT in Hulshout misschien een optie.  Die man was de eerste die met Rohloff in Belgi reed en heeft productkennis en praktische ervaring met de naaf als geen ander.  Tot voor kort kon je daar fietsen samenstellen met Rohloff.  Nu is de situatie ietwat veranderd, maar blijft hij zeker met Rohloff verder werken.

Bikeshop Diest verdeeld ook een merk die Rohloff in hun gamma heeft.

Een goed merk van MTB's met Rohloff is idworx.  Hier kan je een lijst met dealers zien.  Een tip: vlak over de grens in NL zijn die dingen meestal goedkoper wegens ander BTW-tarief.

Fietsen Koen in Leuven / Kessel-Lo, mag ten slotte zeker niet ontbreken wat betreft kennis van Rohloff in de breedste zin van het woord.

Verder zijn er in Belgi nog een aantal goede referenties; helaas verder weg van Herentals.
Misschien kan je ook terecht bij de lokale fietsenmaker, maar daar zal de knowhow allicht een stuk minder zijn dan bij bovenstaande adressen.

Bottom line om teleurstellingen te voorkomen: met het budget in het begin van dit topic ga je helaas geen complete bike met Rohloff vinden ... .
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2010 - 19:02 door Magura »

nevets

• 4Bikers Member
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2010 - 14:58 »
merci
Dat van dat budget weet ik al maar ga er gewoon zo lang over doen tot mijn budget groot genoeg is denk ik.
Ga dus nu op mijn gemak uitzoeken wat de opties zijn en als ik daar lang genoeg over doe komt dat wel goe.

Fully Fetzl

• Stefan Belmans
  • 4Bikers Member
    • FeKeJo
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2010 - 16:22 »
Hilset was toch gestopt ?
You can live for many causes, but you can only die for one. Pick that one very carefully
        www.fekejo.be

Magura

• Elias Van Hoeydonck
  • Ontwikkelingsteam
  • 4Bikers Member
  • www.solosride.be
    • solosride.be
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2010 - 16:47 »
Hilset was toch gestopt ?

Gestopt met gewone MTB's, lightweight en tuning.
Nog steeds actief met z'n grote passie: wielbouw en Rohloff.

Iegienie

• 4Bikers Member
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2010 - 19:53 »
Hilset is inderdaad nog steeds volop wielen aan het maken, onlangs zelfs voor nen zekere Albert, Niels Albert...

Hij heeft ook nog een aantal mountainbikes opgebouwd met materiaal "uit de stock" die nu/binnenkort verkocht worden. Uiteraard nog altijd met dezelfde spirit : kwaliteit en korrecte mix van de juiste componenten voor de juiste doelen...

Op lange termijn blijven echter enkel de wielekes over. Hij heeft precies wel het juiste fingerspitzengefuhl er voor...

Luc is trouwens volop een 29'er aan het testen. We zijn zondag in dardennen (spa/theux) bezig geweest, en dat was vrij indrukwekkend...
Team Green : www.team-green.be